WAGONY UNIWERSALNE
LOKOMOTYWKI TRAMWAJOWE
Położony przy ul. Obozowej Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów posiada bezpośrednie połączenie z siecią kolejową.
Obecnie połączenie to wykorzystywane jest do dostaw materiałów budowlanych do zakładu (zwłaszcza kruszywa, piasku budowlanego i szyn, niekiedy także podkładów).
Do przetaczania wagonów kolejowych używane są dwie lokomotywki tramwajowe. Pojazdy te zbudowane są na podwoziach wagonów tramwajowych
(2 - na podwoziu wagonu typu K),
posiadają jednak liczne elementy typowe dla taboru kolejowego (m.in. zderzaki typu kolejowego i pneumatyczny układ hamulcowy).
Z racji swojej kontrukcji lokomotywki te nie wyjeżdżają na torowiska tramwajowe poza obrębem ZETiT
WAGONY TRANSPORTOWE
Wagony transportowe wykorzystywane są do przewozu materiałów pomiędzy poszczególnymi zakładami spółki
(najczęściej są to podzespoły tramwajowe transportowane do i z Zakładu Naprawy Tramwajów oraz
odpady powstałe w zajezdniach podczas obsługi technicznej i drobnych remontów taboru liniowego).
Wszystkie obecnie użytkowane wagony transportowe powstały z przebudowy skreślonych wagonów liniowych
typów K
i 13N.
Wagony typu 13N z racji słabszej konstrukcji (duża odległość między wózkami będącymi punktami podparcia)
mają pewne ograniczenia użytkowe - transportowane materiały są układane tylko w przestrzeni nad drugim wózkiem).
Podczas remontów dokonanych w 2013r. wagony transportowe 12, 53 i 2412" otrzymały podwójne prostokątne reflektory przednie.
PŁUGI
Odśnieżanie torowisk w Warszawie odbywa się na dwa sposobami - podczas opadów śniegu uruchamiane są tzw. "przecieraki"
- wagony liniowe (105Na i typów pochodnych)
wyposażone w odgarniacze, które nocą jeżdżą po całej sieci
usuwając śnieg na bieżąco - oraz wyspecjalizowane wagony-pługi, wspomagające podczas nasilonych opadów śniegu.
W przeszłości wykorzystywane były samojezdne pługi lemieszowe i wirnikowe oraz doczepne pługi wirnikowe,
obecnie - tylko pługi lemieszowe. Od 2016r.jako pługi wykorzystywane są tylko wagony uniwersalne (9001-9006) oraz szlifierka S1.
SOLARKI/WAGONY ROBOCZE, WAGONY SPAWALNICZE
Wagony spawalnicze posiadają agreagaty spawalnicze i stanowiska do montażu butli z gazami technicznymi, wykorzystywane są
podczas bieżących napraw i nocnych remontów torowisk tramwajowych. Solarki wykorzystywane były
w przeszłości do rozwozu soli niezbędnej do utrzymania zimowego platform przystankowych - po przejęciu
tego obowiązku przez Zarząd Transportu Miejskiego, dawne solarki są wykorzystywane jako typowe wagony robocze,
służące do przewozu pracowników torowych do miejsc napraw torowisk i holowania przyczep
z tłuczniem i szynami, wagon S-9 posiada dodatkowo stanowisko do montażu butli z gazami technicznymi,
wagon S-11 po remoncie stał się wagonem typowo spawalniczym.
Prawie wszystkie obecnie użytkowane wagony robocze i spawalnicze powstały z przebudowy skreślonych wagonów liniowych
typu K, wyjątkiem jest wagon 407 - typu 13N.
Wagon ten, formalnie roboczy, faktycznie jest wykorzystywany jako wagon "historyczny" (choć nie jest wpisany
do rejestru wagonów zabytkowych), pojawiając się głównie na przejazdach okolicznościowych
- z tego powodu został przemalowany w barwy kremowo-czerwone, nawiązujące kolorystycznie
do malowania wagonów tego typu w latach 70-tych i 80-tych XX wieku.
WAGONY SZKOLENIOWE
Przez wiele lat jako wagony szkoleniowe wykorzystywane były zwykłe wagony liniowe,
wyposażone w dodatkowy pulpit sterowniczy i składane krzesełko dla instruktora.
Wagony te były wykorzystywane jako szkoleniowe zwykle przez 2-3 lata (choć zdarzały się składy
użytkowane w ten sposób nawet przez kilkanaście lat), po czym - po demontażu krzesełka i pulpitu
dodatkowego - wracały do ruchu pasażerskiego.
W lipcu 2011r. zadecydowano o wydzieleniu puli wagonów wykorzystywanych wyłącznie jako szkoleniowe.
Do tego celu wybrano 2 składy skreślonych akurat wagonów 105Na (1057+1056 i 1080+1084")
- po niewielkich modyfikacjach (sprowadzających się właściwie do usunięcia kasowników
oraz podłączenia dodatkowego pulpitu i montażu krzesełka dla instruktora) rozpoczęły pracę jako wagony nauki jazdy.
Oba składy pozostały w żółto-czerwonym malowaniu.
Wagony przypisano do Ośrodka Szkolenia, natomiast faktycznie stacjonowały na zajedniach R-1 Wola (1080+1084")
i R-4 Żoliborz (1057+1056). W maju 2013r. z powodu złego stanu technicznego skład 1080+1084" został zastąpiony przez 1093+1094.
Skład 1057+1056 został skreślony w październiku 2014r., skład 1093+1094 nadal funkcjonuje.
Składy te nie wystarczały jednak do zapewnienia odpowiedniej obsługi kursantów nauki jazdy
- z tego powodu podczas trwania kursów wykorzystywane są także doraźnie przygotowane wagony liniowe
(po zakończeniu części praktycznej kursów i egzaminów państwowych wracające do ruchu liniowego).
Skład 1057+1056 został skreślone w październiku 2014r., natomiast 1093+1094 - w październiku 2015r.
W zamian w październiku 2015r. do wagonów szkoleniowych dołączyły kolejne stopiątki skreślone ze stanu wagonów liniowych - 1130+1131 i 1204+1205.
Skład 1204+1205 został skreślony ze stanu wagonów gospodarczych w dniu 20 kwietnia 2022r.
 |
 |
WAGONY DOCZEPNE
Wagony doczepne wykorzystywane są do przewozu materiałów niezbędnych do remontów i bieżącego utrzymania torowisk.
Istnieją 3 grupy wagonów doczepnych
platformy służące do transportu podkładów i szyn (wagony 01, 02, 05, 9007)
wagony samowyładowcze ze zsypem bocznym wykorzystywane do dostawy tłucznia wykorzystywanego podczas remontów (wagony 06, 9008)
wagony samowyładowcze ze zsypem środkowym wykorzystywane do transportu i podsypywania tłucznia wykorzystywanego
podczas podbijania torowiska (wagony 2301, 9008).
Część spośród wagonów doczepnych była fabrycznie nowa (01, 02, 9007, 9008), pozostałe powstały w warsztatach tramwajowych z wykorzystaniem
podwozi od skreślanych ówcześnie wagonów liniowych.