TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


UNIWERSALNE WAGONY GOSPODARCZE  TYPU 4NA-DT


Przez wiele lat podstawą taboru gospodarczego były pojazdy przebudowane z wagonów liniowych typu K. Ograniczenia konstrukcyjne tych wagonów nie pozwalały wprowadzanie zmian dostosowujących do nowych potrzeb, dodatkowo podeszły wiek był przyczyną wysokich kosztów utrzymania (zużycie konstrukcji, brak wielu części zamiennych, częste awarie, wysoki koszt remontów). Z tego powodu w 2014r. podjęto decyzję o zakupie fabrycznie nowych, w pełni uniwersalnych pojazdów gospodarczych, o zupełnie nowej konstrukcji dostosowanej od razu do pełnionych zadań (obsługi, utrzymania i pełnego zakresu napraw infrastruktury torowej - w tym odśnieżania torowisk w okresie zimowym).

W maju 2014r. ogłoszono przetarg na dostawę 6 uniwersalnych wagonów gospodarczych (oraz 2 wagonów doczepnych). Oferty zostały złożone przez dwie firmy - ZPS Stargard (zajmującą się produkcją i naprawą maszyn do utrzymania kolejowej i tramwajowej sieci trakcyjnej) oraz poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych Cegielski. Obie spółki przedstawiły oferty mieszczące się w zakładanym budżecie ale ZPS zaproponowało pojazdy za cenę 21,7 mln zł, podczas gdy Cegielski oczekiwał 23,2 mln zł. Oferta FPS została wykluczona, złożone odwołanie zostało w sierpniu 2014r. odrzucone przez Krajową Izbę Odwoławczą. Dzięki temu 28 sierpnia 2014r. TW podpisało z ZPS Stargard umowę na dostawę nowych wagonów gospodarczych. Zakup ten został częściowo dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Wagon gospodarczy typu 4NA-DT jest wagonem pojedynczym, dwukierunkowym. Pudło jest konstrukcji stalowej, poszycie wykonano z blachy o podwyższonej odporności na korozję. Pojazd posiada dwie kabiny sterownicze, przy czym kabina A jest powiększona o przedział socjalny dla pracowników brygady spawalniczej (wyposażony m.in. w dodatkowe szafki, stolik i 3 siedziska) oraz w pełni klimatyzowana. Do każdej kabiny dostęp jest możliwy przez drzwi zewnętrzne (zlokalizowane po prawej stronie według kierunku jazdy) oraz przesuwne drzwi wewnętrzne (prowadzące do przestrzeni ładunkowej). W środkowej części znajduje się przestrzeń ładunkowa, dostępna z obu kabin (przez drzwi wewnętrzne) oraz przez dodatkowe zewnętrzne drzwi ładunkowe, zlokalizowane po lewej stronie pojazdu (względem kierunku jazdy z kabiny A), wyposażone w obrotowy żuraw o udźwigu 500 kg. W przestrzeni ładunkowej przewidziane jest miejsce m.in. na szlifierki (w tym szlifierkę do szyn i do rozjazdów), 2 spawarki, parawany spawalnicze i akcesoria torowe. W obrębie przedziału ładunkowego znajduje się również przetwonica zasilająca urządzenia robocze (typu DCDC 24-100, prod. Medcom) wraz ze skrzynką przyłączy. Po przeciwnej stronie wagonu znajduje się niewielka komora przeznaczona do umieszczenia 4 butli z gazami technicznymi, dostepna z zewnątrz przez kolejne drzwi ładunkowe. Od wnętrza pojazdu dostęp do tej komory jest możliwy przez niewielkie (szczelne po zamknięciu) drzwiczki pozwalające na dostęp do przyłączy i reduktorów tych butli.

Wagon 4NA-DT posiada falownikowy układ rozruchu, napędzany jest 4 asynchronicznymi silnikami prądu przemiennego STDa225-4A (prod. EMIT Żychlin) o mocy 65kW, zasilanymi 2 falownikami FT-130-600 umieszczonymi w skrzyni na dachu pojazdu (każdy falownik zasila dwa silniki jednego wózka napdowego), napęd przenoszony jest za pomocą przekładni 20PML. Urządzenia sterownicze umieszczone są w skrzyni znajdującej się w przestrzeni ładunkowej. Prąd pobierany jest z sieci za pomocą jednoramiennego pantografu Fb 700.87 (prod. Stemmann). Obwody pomocnicze (w tym przetwornica zasilająca urządzenia robocze) zasilane są z przetwonicy statycznej PSM-60TT umieszczonej na dachu pojazdu oraz z baterii akumulatorów (umożliwiających także na samodzielny zjazd tramwaju z izolatora). Zastosowany został system antypoślizgowy oraz 8 piasecznic typu PZKV-01 (prod. Tribotec), podających piasek przed każdą pierwszą oś napędową - przy każdym kierunku jazdy. zderzaki zostały oparte na hydraulicznych amortyzatorach, pozwalających na ograniczenie uszkodzeń wskutek kolizji przy niskich prędkościach.

Pudło wagonu oparte jest na dwóch dwuosiowych wózkach napędowych typu 2NPW (prod. Protram Wrocław). Wózki umieszczone są asymterycznie - zwis od strony kabiny A wynosi około 2,5 m, od strony kabiny B około 1,4 m - dzięki temu uzyskano równomierne obciążenie każdego wózka. Ramę wózka tworzą dwie podłużnice połączone ze sobą również dwoma poprzecznicami. Na obu końcach podłużnic zamontowane są (poprzez elastyczne wkładki klinowe i maźnice z łożyskami) osie zestawów kołowych. Do poprzecznic zamocowane są przekładnie, silniki trakcyjne i luzowniki hamulców. Z ramą wózka połączona jest częściowo elastycznie (poprzez sprężyny stalowo-gumowe i amortyzatory hydrauliczne) belka bujakowa, która z kolei połączona jest z pudłem wagonu poprzez czop skrętu (element pudła wagonu) osadzony elastycznie w znajdującym się w belce bujakowej gnieździe czopa. Celem zmniejszenia przenoszenia drgań na pudło wagonu wózek 2NPW posiada dwa stopnie odsprężynowania. Pierwszy stopień odsprężynowania stanowią 4 zestawy elastycznych wkładek klinowych (zamocowane pomiędzy podłużnicami wózka a maźnicami z łożyskami osi zestawów kołowych), amortyzujące ruchy zestawów kołowych względem ramy wózka (i zarazem zapobiegające wypadnięciu osi zestawów kołowych podczas podnoszenia wózka). Drugi stopień stanowią 2 sprężyny metalowo-gumowe oraz 2 dodatkowe amortyzatory hydrauliczne - dzięki temu wytłumiane są drgania pomiędzy ramą wózka a pudłem wagonu.

 
 
 
 
 


Nowe wagony dotarły do Warszawy pod koniec 2015r. Po uzyskaniu homologacji i odbiorach technicznych weszły do eksploatacji w II kwartale 2016r. Cztery wagony (nr tab. 9001-9004) są użytkowane w Dziale Utrzymania Torów, gdzie są wykorzystywane jako pojazdy spawalnicze i warsztaty do konserwacji zwrotnic i mechanizmów nastawczych. Wagony 9001 i 9002 stacjonują w placówce przy ul. Kawęczyńskiej (na terenie zajezdni R-2 Praga), wagony 9003 i 9004 w placówce przy ul. Woronicza (na terenie zajezdni R-3 Mokotów). Pozostałe dwa wagony (9005 i 9006) są wykorzystywane w Dziale Napraw Torów - jako wagony transportowe (holowanie przyczep z materiałami torowymi oraz przewóz brygad spawalniczych). W okresie zimowym wszystkie wagony mają mieć zamontowane dwustronne pługi lemieszowe (umieszczone od strony kabin B), co umożliwi ich wykorzystywanie jako pługów do odśnieżania torowisk.


DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba kabin
  11930 mm 2360 mm 3780 mm   2
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc prędkość maksymalna
impulsowy (IGBT) prądu przemiennego STDa225-4A 4 4 x 65 kW  
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
  6000 mm napędowe 2NPW 2  

03.11.2016 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101