![]() |
TRAMWAJE WARSZAWSKIE |
STRONA PRYWATNA |
13N 388 - WAGON POMIAROWY SIECI TRAKCYJNEJ |
Wagon 13N nr tab. 388 (nr fabr. 394) został wyprodukowany w chorzowskim Konstal w 1967.
Na stan MZK w Warszawie został przyjęty w dniu 31 marca 1967r. Wagon nie odróżniał się niczym od innych 13N tej serii
- posiadał średni film (skrzynkę na czołowe tablice kierunkowe) i niewydzieloną kabinę motorniczego.
Początkowo stacjonował na zajezdni R-4 Żoliborz.
W dniu 5 maja 1968r, w związku z dostawami nowych wagonów 13N (które wtedy trafiały wyłącznie do zajezdni żoliborskiej)
został przesunięty na R-1 Wola. W dniu 11 grudnia 1975r z powodu dostawy na wolską zajezdnię nowych wagonów typu
105N
wagon 388 został przeniesiony na zajezdnię R-2 Praga (zastąpił tam jeden ze skreślonych jesienią tego roku wagonów typu
K).
Podczas remontu w 1982r wagon otrzymał w pełni wydzieloną kabinę motorniczego.
Od 27 grudnia 1990r. wagon 388 stacjonował na R-3 Mokotów. W I połowie lat 90-tych kursował jako I wagon w składzie 388+526+590
(ostatnim dniem kursowania w tym zestawieniu był 30 czerwca 1994r, kiedy to 388 jeździł jako 7 brygada linii 29).
Po rozłączeniu składów potrójnych kursował początkowo w składzie 388+526 a następnie 388+577 i w takim zestawieniu zakończył 16 listopada 1995r służbę liniową (w ostatnim dniu
jeżdżąc na linii 31). Wagon 13N został skreślony ze stanu Tramwajów Warszawskich w dniu 17 listopada 1995r.
REMONTY WAGONU 388 | |
typ remontu | miesiąc remontu |
bieżący | 03.1968 |
kapitalny I | 04.1969 |
bieżący | 09.1970 |
NG II | 11.1972 |
NG I | 01.1975 |
NG I | 02.1977 |
NG I | 07.1979 |
NG III | 09.1982 |
NG I | 02.1987 |
NG I | 01.1991 |
NG (z przebudową na gospodarczy) | 06.1996 |
w 1970r nastąpiła zmiana oznaczenia remontów - dotychczasowy remont bieżący oznaczono NG I, dotychczasowy remont kapitalny I oznaczono NG II, a dotychczasowy remont kapitalny II oznaczono NG III. W połowie lat 80-tych zmieniono formułę remontów, likwidując remonty NG III i rozszerzając zakresy NG I i NG II (obecne zakresy remontów - tutaj) |
![]() |
![]() |
Z uwagi dobry stan techniczny podjęto decyzję o przebudowie skreślonego wagonu na gospodarczy.
Już 17 listopada (a więc następnego dnia po skreśleniu) wagon trafił na przebudowę do Zakładu Naprawy Taboru T-3.
W trakcie przebudowy m.in. zmodyfikowano nieco układ elektryczny (umożliwiając obsługę dodatkowych urządzeń pomiarowych),
w dachu zabudowano świetlik przez który pracownicy T-1 siedzący w
wagonie mogą obserwować współpracę pantografu z siecią (m.in. poszukując nadmiernych luzów czy naprężeń
sieci trakcyjnej, grożących jej zerwaniem lub uszkodzeniem pantografu kursujących tramwajów), zamontowano duży film
oraz (wzorem przebudowanego w 1994r składu 821+818) podwójne reflektory czołowe.
W dodatkowej szafce (umieszczonej na szafie bezpiecznikowej) znalazły się: generator pomiarowy
(do którego doprowadzone są 4 przewody biegnące od czujników zamontowanych na pantografie), mieszacz sygnałów z
kamery, generatora i komputera (przekazujący wspólny sygnał na ekran monitora)
oraz zasilacz.
Przebudowę wagonu zakończono 25 czerwca 1996r, tak że już następnego dnia uczestniczył
(jeszcze bez naniesionych numerów taborowych!) w pokazie na zajezdni R-3 Mokotów
(gdzie TW chwaliły się swoimi najnowszymi nabytkami - składami
105N1k i
105N2k,
wagonem 112N
oraz wypożyczonym z Berlina wagonem GT6N
i wypożyczonym z Magdeburga wagonem NGT8D).
Obecnie wagon 388 jest na stanie
Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów (T-1) i służy jako wagon pomiarowy
sieci trakcyjnej. Wagon prawie codziennie przemierza warszawskie torowiska (każdy odcinek sieci jest przejeżdżany i oceniany co około 2 tygodnie).
Z uwagi na konieczną podczas pomiarów i oceny sieci trakcyjnej zmniejszoną prędkość, podczas pracy
uruchamiane są pomarańczowe
koguty na dachu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |
![]() |
![]() |
W 2010r. wagon został poddany remontowi - oprócz standardowych prac remontowych
zmieniono także reflektory przednie na kwadratowe, wymieniono pantograf na połówkowy OTK-2
i unowocześniono aparaturę pomiarową. Wagon otrzymał nowe malowanie
- nieregularnie rozmieszczone barwy żółte i czerwone.
![]() |
|