![]() |
TRAMWAJE WARSZAWSKIE |
STRONA PRYWATNA |
PODBIJARKA P1 (PLASSER) |
Każde torowisko wymaga okresowych prac utrzymaniowych i naprawczych.
W przypadku torowiska podsypkowego
jednym z elementów tych prac jest podbijanie. Ma ono na celu usunięcie skutków
nierównomiernego osiadania podsypki tłuczniowej, do którego dochodzi podczas regularnego ruchu tramwajowego
- efektem podbijania jest wyrównanie torów w poziomie i pionie. Podbijanie torowiska odbywa się za pomocą podbijarki.
W latach 70-tych i 80-tych XXw. wykorzystywano do tego podbijarkę prod. Matisa - jej wyeksploatowanie wymusiło potrzebę
zakupu nowego pojazdu.
W 1989r. zakupiono nową podbijarkę - Metropolitan PT 08-16 M, wyprodukowaną przez firmę Plasser und Theurer.
Pojazd ten posiada dwa skrętne wózki jezdne, napędzany jest przez spalinowy silnik wysokoprężny Deutz F8L/FL413FM. Silnik
posiada 8 cylindrów w układzie widlastym, ma pojemność 12,7 dm3 i moc maksymalną 103 kW. Silnik ten
nie tylko porusza podbijarkę ale także umożliwia odpowiednie funkcjonowanie hydraulicznych agregatów podbijających.
Podbijanie torowiska ma na celu regulację położenia torów w pionie (niwelacja) i poziomie (nasuwanie) z równoczesnym
zagęszczeniem podsypki tłuczniowej pod podkładami. Pierwszym etapem prac jest podniesienie fragmentu torowiska (szyny z podkładami)
przez hydraulicznie sterowane talerze podnoszące tor do góry za główkę szyny (zespół podnosząco-nasuwający). Kolejnym etapem jest zagęszczanie podsypki,
realizowane przez dźwignie łapowe - wibrujące elementy hydraulicznie sterowanego zespołu podbijającego. Dźwignie łapowe wykonują równocześnie
niesynchroniczne ruchy liniowe (działając z taką samą siłą) oraz ruchy wibracyjne (o jednakowej częstotliwości ok. 35Hz).
Powoduje to przemieszczanie i wsypywanie tłucznia pod uniesione podkłady (a w efekcie - jego zagęszczanie),
dzięki czemu powstaje dla podkładów stabilne oparcie na odpowiedniej wysokości i w odpowiednim poziomie.
Po podbiciu fragmentu toru następuje wyjęcie dźwigni łapowych i przejazd o dwa podkłady dalej celem podbicia kolejnego fragmentu.
Kontrola procesu podbijania jest możliwa dzięki jednocześnie wykonywanym pomiarom położenia torowiska w pionie i poziomie
- do tych pomiarów wykonyrzystywane są jednoosiowe (opuszczane na czas pracy) wózki pomiarowe - dwa skrajne i jeden środkowy.
Pracą podbijarki sterują dwaj operatorzy - pierwszy z nich siedzący w kabinie w przedniej części, odpowiadający za pracę systemu pomiarowego,
drugi znajduje się w kabinie roboczej w środkowej części pojazdu - jego zadaniem jest utrzymanie podbijarki w ruchu podczas pracy
oraz sterowanie mechanizmem podbijającym (sterowanie odbywa się za pomocą pedałów, zadających jazdę
oraz opuszczających i podnoszących zespół podbijający). Poza czasem pracy (podbijania) sterowanie jazdą podbijarki
odbywa się z kabiny czołowej.
Podbijarka obsługuje torowiska podsypkowe na całej sieci, wykonując podbijania torowisk nowych i po remontach, a także na bieżąco likwidując
punktowe nierówności. Dzięki temu dochodzi do wyrównania torów i uzyskania właciwego komfortu jazdy tramwajem.
DANE TECHNICZNE | |||||
dane ogólne: | długość | szerokość | wysokość | masa | liczba drzwi |
15350 mm | 2240 mm | 3160 mm | 33,5 t | ||
układ rozruchu | rodzaj silnika | typ silnika | pojemność silnika | moc | prędkość maksymalna |
spalinowy wysokoprężny | F8L/FL413FM | 12,7 dm3 | 103 kW | ||
podwozie (wózki): | rozstaw wózków | rodzaj | typ | liczba | rozstaw osi w wózku |
8000mm | napędowe | 2 | 1300mm |
|