TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


PODBIJARKA P1 (PLASSER)


Każde torowisko wymaga okresowych prac utrzymaniowych i naprawczych. W przypadku torowiska podsypkowego jednym z elementów tych prac jest podbijanie. Ma ono na celu usunięcie skutków nierównomiernego osiadania podsypki tłuczniowej, do którego dochodzi podczas regularnego ruchu tramwajowego - efektem podbijania jest wyrównanie torów w poziomie i pionie. Podbijanie torowiska odbywa się za pomocą podbijarki. W latach 70-tych i 80-tych XXw. wykorzystywano do tego podbijarkę prod. Matisa - jej wyeksploatowanie wymusiło potrzebę zakupu nowego pojazdu. W 1989r. zakupiono nową podbijarkę - Metropolitan PT 08-16 M, wyprodukowaną przez firmę Plasser und Theurer. Pojazd ten posiada dwa skrętne wózki jezdne, napędzany jest przez spalinowy silnik wysokoprężny Deutz F8L/FL413FM. Silnik posiada 8 cylindrów w układzie widlastym, ma pojemność 12,7 dm3 i moc maksymalną 103 kW. Silnik ten nie tylko porusza podbijarkę ale także umożliwia odpowiednie funkcjonowanie hydraulicznych agregatów podbijających.

 
   


Podbijanie torowiska ma na celu regulację położenia torów w pionie (niwelacja) i poziomie (nasuwanie) z równoczesnym zagęszczeniem podsypki tłuczniowej pod podkładami. Pierwszym etapem prac jest podniesienie fragmentu torowiska (szyny z podkładami) przez hydraulicznie sterowane talerze podnoszące tor do góry za główkę szyny (zespół podnosząco-nasuwający). Kolejnym etapem jest zagęszczanie podsypki, realizowane przez dźwignie łapowe - wibrujące elementy hydraulicznie sterowanego zespołu podbijającego. Dźwignie łapowe wykonują równocześnie niesynchroniczne ruchy liniowe (działając z taką samą siłą) oraz ruchy wibracyjne (o jednakowej częstotliwości ok. 35Hz). Powoduje to przemieszczanie i wsypywanie tłucznia pod uniesione podkłady (a w efekcie - jego zagęszczanie), dzięki czemu powstaje dla podkładów stabilne oparcie na odpowiedniej wysokości i w odpowiednim poziomie. Po podbiciu fragmentu toru następuje wyjęcie dźwigni łapowych i przejazd o dwa podkłady dalej celem podbicia kolejnego fragmentu.

 


Kontrola procesu podbijania jest możliwa dzięki jednocześnie wykonywanym pomiarom położenia torowiska w pionie i poziomie - do tych pomiarów wykonyrzystywane są jednoosiowe (opuszczane na czas pracy) wózki pomiarowe - dwa skrajne i jeden środkowy.

   


Pracą podbijarki sterują dwaj operatorzy - pierwszy z nich siedzący w kabinie w przedniej części, odpowiadający za pracę systemu pomiarowego, drugi znajduje się w kabinie roboczej w środkowej części pojazdu - jego zadaniem jest utrzymanie podbijarki w ruchu podczas pracy oraz sterowanie mechanizmem podbijającym (sterowanie odbywa się za pomocą pedałów, zadających jazdę oraz opuszczających i podnoszących zespół podbijający). Poza czasem pracy (podbijania) sterowanie jazdą podbijarki odbywa się z kabiny czołowej.

   


Podbijarka obsługuje torowiska podsypkowe na całej sieci, wykonując podbijania torowisk nowych i po remontach, a także na bieżąco likwidując punktowe nierówności. Dzięki temu dochodzi do wyrównania torów i uzyskania właœciwego komfortu jazdy tramwajem.



DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  15350 mm 2240 mm 3160 mm 33,5 t  
układ rozruchu rodzaj silnika typ silnika pojemność silnika moc prędkość maksymalna
  spalinowy wysokoprężny F8L/FL413FM 12,7 dm3 103 kW  
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
  8000mm napędowe   2 1300mm

25.01.2015 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101