![]() |
TRAMWAJE WARSZAWSKIE |
STRONA PRYWATNA |
WAGONY TYPU 105Nb |
Doświadczenia związane z kilkudniową eksploatacją wagonu GT6N w 1992r. pokazały że szybkie wprowadzenie do eksploatacji
nowoczesnych wagonów tramwajowych jest ze względu na trudności ekonomiczne (cena) i techniczne (wyszkolenie pracowników i modernizacja zajezdni) niemożliwe.
Z tego powodu zadecydowano o dalszej współpracy z Konstalem i kupowaniu krótkich serii tramwajów wyposażonych w coraz nowocześniejsze podzespoły.
W latach 1992-1993 Konstal wyprodukował dla Warszawy 14 wagonów typu 105Nb. Wagony te posiadały typowe pudło czterodrzwiowe, zastosowano
drzwi z płatami z tworzyw sztucznych (bez dolnych szybek poza I połówką I drzwi) oraz napędy drzwiowe produkcji BODE (każda połówka drzwi posiadała własny silniczek)
z charakterystycznymi dźwigniami do awaryjnego otwierania drzwi (każda na jedną połówkę). Zastosowano nowe wózki typu 2NNa (na licencji AEG) z wkładkami amortyzacyjnymi Meggi
i hydraulicznymi tłumikami drgań, zmieniono jednocześnie profil kół. Wagon był napędzany 4 silnikami LTa-220 o mocy 41,5kW każdy, zamontowano nowe przekładnie 20PMa.
Zastosowano nowy typ pulpitu motorniczego (podobny do zastosowanego w 106Na) z przyciskami zamiast typowych przełączników i dodatkowym pulpitem po lewej stronie motorniczego
służącym do sterowania drzwiami. Zmieniono (w porównaniu do 105Na) kształt siedzeń,
zastosowano nowy typ wykładziny przeciwpoślizgowej. Wagony 1388 i 1389 otrzymały szare malowanie wnętrza (poręcze, wykładziny boczne i sufitowe, płaty drzwi), w pozostałych szare były laminaty,
natomiast poręcze i płaty drzwi były białe.
Wagony dostarczano do Warszawy od 1993r. Pierwsze 4 wagony (1379-1382) przydzielono do zajezdni R-2 Praga, pozostałe do zajezdni R-3 Mokotów. Już po kilku miesiącach eksploatacji
wagony okazały się bardzo awaryjne - szybko zużywały się wkładki Meggi w wózkach (co powodowało wężykowanie podczas jazdy), częste były awarie przekładni (wyzębianie) i maszyn drzwiowych.
W konsekwencji podjęto decyzję o odesłaniu do Konstalu 5 najbardziej awaryjnych wagonów (1383, 1387, 1388, 1389, 1391), natomiast wagonu 1392 mimo wpisania na stan w ogóle nie odebrano z Konstalu.
(wszystkie 6 wagonów zostało następnie przebudowanych w Konstalu na 805Nb i sprzedane przez producenta do Grudziądza jako nowe,
natomiast do Warszawy trafiły w zamian nowe wagony typu 105Nb/e).
SKŁADY 105Nb W RUCHU 1) | |||||
I kwartał 1993 | II kwartał 1993 | III kwartał 1993 | IV kwartał 1993 | I kwartał 1994 | |
wagony w ruchu | 1380+1379 1382+1381 |
1380+1379 1382+1381 1384+1385+1383 1386+1387 1388+1389 1390+1391 |
1380+1379 1382+1381 1384+1385 1386+1387 1388+1389 1390+1383 |
1380+1379 1382+1381 1384+1385 1386+1389 1388+1383 1390+1391 |
1380+1379 1382+1381 1384+1385 1390+1386 |
wagony odstawione | --- | --- | 1391 | 1387 | --- |
1) składy istniejące dłużej niż 2 tygodnie |
WAGONY 105Nb ZWRÓCONE DO KONSTALU 1) | |||
nr tab. | data wpisu na stan | przebieg | data odbioru przez Konstal |
1383 | 08.03.1993 | 11887 km | 26.10.1993 |
1387 | 15.03.1993 | 9291 km | 26.10.1993 |
1388 | 15.03.1993 | 12729 km | 26.10.1993 |
1389 | 29.03.1993 | 16424 km | 26.10.1993 |
1391 | 29.03.1993 | 7868 km | 16.12.1993 |
1) wagon 1392 nie został odebrany z Konstalu |
Pozostałe wagony udało się poprawić we własnym zakresie, dzięki czemu obecnie ich awaryjność nie odbiega od średniej. Celem poprawy obsługi i ujednolicenia taboru przesunięto oba składy 105Nb
z R-2 Praga do R-3 Mokotów (1380+1379 w dniu 1 maja 1996r., 1382+1381 w dniu 1 lipca 1996r.). W latach 1999-2000 podczas NG wymieniono napędy drzwiowe na IFE (poza 1382 który został skreślony przed pierwszym NG),
w niektórych wagonach zamontowano wyłączniki szybkie
i pantografy połówkowe z mechanizmem elektromechanicznego opuszczania pantografu. W dniu 25.11.2002r. skreślono rozbity podczas manewrów na zajezdni wagon 1382.
Osamotniony wagon 1381 został wiosną 2004r przebudowany na 105Na. Kolejne dwa wagony 105Nb (1386 i 1390) zostały w okresie 10.2005-02.2006 zmodernizowane.
Obecnie na stanie TW są 4 wagony typu 105Nb.
W 2011r. wszystkie wagony tego typu zostały poddane remontowi w standardzie NG III
obejmującym m.in. wymianę poszycia (z zastosowaniem nowych blach o podwyższonej odporności na korozję),
wymianę wyłożeń wnętrza przedziału pasażerskiego, wymianę okien (z zastosowaniem okien przesuwnych),
wymianę siedzeń pasażerskich (na nowe prod. Astromal) i ogrzewania wagonu (na 3 nagrzewnice o mocy 3kW każda zamiast dotychczasowych grzejników).
oraz (dzięki śrutowaniu) znaczącej odnowie konstrukcji pudła, otrzymały jednocześnie nowe (żółto-czarno-czerwone) malowanie pudła.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |||
![]() |
![]() |
![]() |
W 2006r. wprowadzono standaryzację zakresu wprowadzanych zmian podczas planowych remontów. Co prawda w toku kolejnych lat
modyfikowano nieco standardy remontowe (2008, 2008+, 2009, NG III) ale sama procedura pozwoliła na ujednolicenie wyposażenia
- obecnie wszystkie stopiątki o rozruchu oporowym mają jednolitą aparaturę i wyposażenie pokładowe,
prawie wszystkie - ujednolicone pulpity motorniczych (poza składami 1228+1227, 1252+1251, 1402+1401 i 1408+1407), pudła (poza składem 1424+1423, posiadającym pudła 3-drzwiowe),
gniazda sterowania ukrotnionego (poza składami 1228+1227 i 1252+1251), pantografy (poza składami 1228+1227, 1252+1251, 1278+1277) i wózki (zdecydowana większoć posiada wózki [2NN]).
Z tego względu w 2010r. podjęto decyzję o wprowadzeniu nowych oznaczeń posiadanych stopiątek - wszystkie wagony z rozruchem oporowym otrzymały wewnętrzne oznaczenie [105N]
(wagony po NG III czesto są wyróżniane jako [105N-NGIII]). Takie uproszczenie oznaczeń jest dużym ułatwieniem obsługowym dla TW,
tak w kwestii obsługi zajezdniowej (ujednolicenie obsługi, ujednolicenie części zamiennych), zakresu remontów jak i funkcjonowania spółki (zamówienia, wskaźniki eksploatacyjne w tym awaryjność,
zużycie energii).
WAGONY [105N] |
DANE TECHNICZNE | |||||
dane ogólne: | długość | szerokość | wysokość | masa | liczba drzwi |
13500mm | 2400mm | 3060mm | 17,0 t | 4 | |
dane ogólne: | miejsc ogółem | miejsc siedzących | miejsc stojących | wys. podłogi | % niskiej podłogi |
125 | 20 | 105 | 910mm | - | |
układ rozruchu | rodzaj silników | typ silników | ilość silników | moc godzinowa | prędkość maksymalna |
oporowy | prądu stałego | LTa-220 | 4 | 4 x 41,5kW | 70 km/h |
podwozie (wózki): | rozstaw wózków | rodzaj | typ | ilość | rozstaw osi w wózku |
6000mm | napędowe | 2NNa | 2 | 1900mm |
liczba miejsc - wg normy 0.15m2/pasażera |
MODYFIKACJE W WARSZAWSKICH STOPIĄTKACH |
|