TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU 106Na


W 1992r. Konstal wyprodukował dla Warszawy 2 wagony typu 106Na. Wagony te były rozwinięciem typu 106N. Posiadają pudło czterodrzwiowe, z 5 klapami wentylacyjnymi w dachu (wszystkie małe, ułożone poprzecznie do osi wagonu). Zastosowano impulsowy układ rozruchu (projekt Instytutu Elektrotechniki) oparty o tyrystory, znacznie zmodyfikowany w stosunku do poprzedników. Wagon posiadał przetwornicę wirującą, napędzany był 4 silnikami LTa-220 o mocy 41,5kW każdy. W porównaniu do poprzednich typów stopiątek zmodyfikowano pulpit motorniczego (składał się z pulpitu głównego oraz z pulpitu pomocniczego przeznaczonego do sterowania drzwiami, znajdującego się po lewej stronie motorniczego).

Wagony wpisano na stan 14 października 1992r. i przydzielono do zajezdni R-1 Wola. W trakcie eksploatacji okazało się że dokonane modyfikacje aparatury elektrycznej okazały się udane i oba wagony nie wyróżniały się znacząco pod względem awaryjności. Problemem był jednak brak części zamiennych do nietypowej aparatury, z tego względu podjęto w 2000r. decyzję o modernizacji wagonów. W ramach modernizacji do typu 105N-MWAs (zakończonej dopiero w marcu 2003r.) wagony otrzymały nowy impulsowy układ rozruchu, z falownikiem i silnikami prądu przemiennego (obecnie nie istnieje w Warszawie już żaden oryginalny wagon typu 106Na).

       


DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  13500mm 2400mm 3060mm 17,0 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  125 20 105 910mm -
układ rozruchu rodzaj silników typ silników ilość silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy prądu stałego LTa-220 4 4 x 41,5kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ ilość rozstaw osi w wózku
  6000mm napędowe 2NN (zmodyf.) 2 1900mm
liczba miejsc - wg normy 0.15m2/pasażera


09.11.2013 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101