![]() |
TRAMWAJE WARSZAWSKIE |
STRONA PRYWATNA |
TRASA TRAMWAJOWA "T89" - PRACA MAGISTERSKA |
WSTĘP
W roku 2014 w Wojskowej Akademii Technicznej obroniona została praca magisterska pt. "Koncepcja szybkiego tramwaju na trasie Bemowo - Włochy - Mokotów", opracowana przez inż. Grzegorza Madrjasa
pod kierunkiem dra inż. Wojciecha Oleksiewicza.
W pracy tej przeprowadzono szczegółową analizę technicznych możliwości budowy obwodowej trasy tramwajowej łączącej dzielnice Bemowo, Włochy i Mokotów. Udowodniono, że budowa taka jest wykonalna technicznie
(według stanu zagospodarowania na początek dekady).
Zbadano szereg wariantów przejścia przez kluczowe rejony badanego korytarza (takich jak jednorodzinna zabudowa Starych Włoch czy węzeł Trasy N-S z ul. Marynarską), wykazując możliwość przeprowadzenia trasy
w kilku wariantach.
Z przeprowadzonej analizy wariantów wynika, że budowa tej trasy jest nie tylko wykonalna technicznie, lecz również możliwa do przeprowadzenia w różny sposób na wykazanych w pracy odcinkach
- w liczbie do czterech opcji w zależności od lokalizacji. Łączna długość torów zaprojektowanych we wszystkich wariantach to 49,5 kmtp.
Opracowano także odpowiednią do zakresu pracy dyplomowej wielokryterialną analizę porównawczą wariantów, wskazując optymalne rozwiązanie dla każdego z analizowanych odcinków.
Zidentyfikowano potencjalne problemy przy ewentualnej realizacji trasy, wynikające przede wszystkim z braku rezerw terenowych i planistycznych na wskazanych do realizacji odcinkach trasy tramwajowej oraz
zaproponowano wariant wynikowy, zawierający rozwiązania kompromisowe, ograniczające skutki tych przeszkód.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Efekt końcowy prac wykazał, że podstawą dalszych szczegółowych analiz powinien być następujący przebieg:
Węzeł Ciepłownia Wola (układ z przystankami na wylocie skrzyżowania) - ul. Dźwigowa i ul. Globusowa (torowisko wydzielone po stronie wschodniej)
- ul. Popularna (torowisko wydzielone w pasie dzielącym lub osi jezdni do ul. Jutrzenki, następnie po północnej stronie jezdni) - przejście wiaduktem nad linią WKD
- korytarz przedłużenia ul. Bakalarskiej (torowisko wydzielone po zachodniej stronie jezdni) - ul. Łopuszańska i ul. Hynka (torowisko wydzielone po północnej stronie jezdni głównych)
- ul. Sasanki (przejście tunelem pod węzłem Trasy N-S i ul. Marynarskiej) - ul. Marynarska (połączenie z istniejącą trasą tramwajową po północnej stronie jezdni).
Przewidywana trasa liczyłaby około 8,2 km długości.
![]() |
Przeprowadzona analiza wykazała celowość przeprowadzenia dalszych prac planistycznych, których wynikiem powinno być studium techniczno - ekonomiczne, obejmujące pogłębienie wyników analizy wielokryterialnej,
ewentualna identyfikacja dodatkowych wariantów, a przede wszystkim - potwierdzenie opłacalności ekonomicznej (rozumianej jako analiza ogółu kosztów i korzyści społecznych) przedsięwzięcia w świetle obiecujących wyników wstępnych.
PLIKI ŹRÓDŁOWE
tekst pracy | TEKST PRACY |
orientacja | ORIENTACJA |
odcinek 1 | WARIANT 1 |
WARIANT 2 | |
WARIANT 3 | |
WARIANT 4 | |
odcinek 2 | WARIANT 1 - ARKUSZ 1 , ARKUSZ 2 |
WARIANT 2 - ARKUSZ 1, ARKUSZ 2 | |
odcinek 3 | WARIANT 1 |
WARIANT 2 - ARKUSZ 1, ARKUSZ 2, ARKUSZ 3, ARKUSZ 4 | |
WARIANT 3 - ARKUSZ 1, ARKUSZ 2, ARKUSZ 3 | |
WARIANT 4 - ARKUSZ 1, ARKUSZ 2 | |
odcinek 4 | WARIANT 1 - ARKUSZ 1, ARKUSZ 2, ARKUSZ 3 |
odcinek 5 | WARIANT 1 - PLAN SYTUACYJNY, NIWELETA |
WARIANT 2 - PLAN SYTUACYJNY, NIWELETA | |
WARIANT 3 - PLAN SYTUACYJNY, NIWELETA | |
przekroje | WARIANT 1 |
WARIANT 2 | |
WARIANT 3 i 4 | |
przystanki podziemne | PRZYSTANKI PODZIEMNE |
Praca magisterska "Koncepcja szybkiego tramwaju na trasie Bemowo - Włochy - Mokotów" została udostępniona przez jej autora - autorowi strony Tramwar celem publikacji,
prawa autorskie pracy magisterskiej (załączniki do niniejszej podstrony)
przynależą do autora pracy magisterskiej - Grzegorza Madrjasa.
PODZIĘKOWANIA AUTORA PRACY MAGISTERSKIEJ
Autor pragnie jednocześnie raz jeszcze gorąco podziękować za wsparcie następującym osobom:
śp. p. prof. Wojciech Suchorzewski, Politechnika Warszawska,
p. dr Janusz Biliński, MEDCOM Sp. z o.o.,
p. Mariusz Szubra, IMS Sp. z o.o.,
p. mgr Krzysztof Karos, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.,
p. mgr inż. Hubert Regulski, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.,
p. inż. Marcin Zarzycki, CONE Consulting & Engineering,
p. Jakub Dumała, Schindler Polska Sp. z o.o.,
p. Sebastian Tuszyński, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.,
Wszystkim Panom serdecznie za wsparcie dziękuję.
Szczególne podziękowania kieruję na ręce Opiekuna niniejszej pracy,
p. dra inż. Wojciecha Oleksiewicza z Politechniki Warszawskiej.
|