W pierwszych latach powojennych wielu pracowników warszawskich fabryk dojeżdżało do pracy z daleka. W imię budowy nowego ustroju
i ułatwienia życia robotnikom (zwłaszcza tym z małymi dziećmi) uruchomiono przyzakładowe żłobki. Problemem był jednak przejazd z małymi dziećmi w
straszliwie zatłoczonych tramwajach. Dzięki zaangażowaniu rad pracowniczych kilku praskich fabryk i kontaktom
z ich odpowiednikami we Wrocławiu udało się znaleźć rozwiązanie.
W grudniu 1949r. w Warszawie pojawił się wagon-żłobek - dar miasta Wrocławia dla robotników Warszawy. Był to wyremontowany wagon typu L (oznaczenie warszawskie),
wyprodukowany w 1901r. w zakładach Falkenried w Hamburgu, użytkowany początkowo przez BSEG, następnie (od 1911r.) przez SSB (Städtische Strassenbahn Breslau),
a w trakcie wojny przez Breslauer Verkehrsbetriebe.
W ramach remontu wagon został wyposażony w ogrzewanie, łóżeczka i bieżącą wodę. Wagon pomalowany był na kremowo, na burtach nosił herby Warszawy i Wrocławia
oraz napis "wagon specjalny - żłobek". Po przybyciu wagon otrzymał numer taborowy 500 i został przydzielony do zajezdni "Wola".
Pierwszy kurs odbył się w dniu 22 grudnia 1949r, następnie przez miesiąc wagon jeździł nieregularnie i dopiero 28 stycznia 1950r. uruchomiono regularną
linię "Żłobek" po trasie Dworzec Wschodni-Targowa-Grochowska-Gocławek (linia kursowała w godzinach 5-7 rano i 15-17 popołudniu).
Wagon połączono w skład z dopasowaną kolorystycznie doczepą typu P14 o nr tab. 1263 - w pierwszym wagonie pod opieką pielęgniarek
podróżowały dzieci (większe dzieci na ławkach, mniejsze w kojcach, niemowlęta w łóżeczkach), w drugim ich rodzice - pracownicy fabryki "E.Wedel", Zakładów Urządzeń Teletechnicznych i Zakładów Przemysłu Gumowego "Rygawar".
W połowie 1950r, po zakończeniu przekuwania torów na Pradze, wagon-żłobek został przeniesiony do zajezdni "Praga".
W kolejnych latach trasa linii ulegała zmianom
- od 5 kwietnia 1951r. linia kursowała po trasie Stalowa-11 Listopada-Targowa-Dworzec Wschodni-Targowa-Grochowska-Gocławek, natomiast 7 czerwca 1952r. trasę uproszczono likwidując
podjazd pod Dworzec Wschodni (od tej pory żłobek jeździł po trasie Stalowa-11 Listopada-Targowa-Grochowska-Gocławek).
W drugiej połowie lat 50-tych wagon 500 kursował w składzie z doczepą typu P11 o nr taborowym 1239.
W dniu 15 czerwca 1958r. zlikwidowano linię "Żłobek". Skład rozłączono, wagon 1239 po krótkim czasie powrócił do ruchu liniowego,
natomiast wagon-żłobek odstawiono. W 1959r. wagon o nr taborowym 500 został skreślony ze stanu. Po przebudowie przez kilka następnych lat służył jako bufet
na terenie Warsztatów Głównych, po czym w 1964r. został złomowany.