TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


PLANY INWESTYCYJNE TRAMWAJÓW WARSZAWSKICH


W dniu 22 lutego 2006r. w siedzibie TW odbyła się konferencja prasowa, podczas której tramwajowa spółka przdestawiła swoje plany dotyczące rozbudowy sieci i zakupów taboru w latach 2006-2016.

W ramach rozbudowy sieci tramwajowej na najbliższe lata przewidziane są następujące inwestycje:

1) budowa linii Żerań FSO-Winnica i Młociny-Tarchomin.
W ramach inwestycji przewidziane jest budowa łącznie 12 km toru podwójnego wzdłuż ulic Modlińskiej, i Światowida, oraz wzdłuż Trasy Mostu Północnego (z jednoczesną budową węzła tramwajowego "Pułkowa" i modernizacją odcinka Huta - węzeł "Pułkowa") i pętli tramwajowo-autobusowej Winnica (koszt około 135-170 mln zł) oraz zakup 30 niskopodłogowych wagonów przegubowych (koszt ok. 260 mln zł). Realizacja planowana jest na lata 2007-2009, TW zamierza wystąpić o dofinansowanie z UE na ten cel.
2) modernizacja linii Piaski-Kielecka.
W ramach inwestycji przewidziane jest modernizacja łącznie 9 km toru podwójnego wzdłuż ulic Broniewskiego, al. Jana Pawła II, Chałubińskiego i al. Niepodległości wraz z modernizacją wysepek przystankowych (koszt ok. 95 mln zł) oraz zakup 15 niskopodłogowych wagonów przegubowych (koszt ok. 115 mln zł). Realizacja planowana jest na lata 2008-2010, TW zamierza wystąpić o dofinansowanie z UE na ten cel.
3) budowa linii "Bemowo-Kasprzaka".
W ramach inwestycji przewidziane jest budowa łącznie 3 km toru podwójnego wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich (odcinek Radiowa-Górczewska) i wzdłuż ulic (wariantowo) Ordona i Kasprzaka lub wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia (trwają prace koncepcyjne) oraz odbudowa linii na ul. Kasprzaka (odc. al. Prymasa Tysiąclecia-Skierniewicka). Koszt prac wyniesie ok. 40-50mln zł. Realizacja planowana jest na lata 2007-2009, TW zamierza wystąpić o dofinansowanie z UE na ten cel.
4) budowa linii Banacha-Wilanów.
W ramach inwestycji przewidziane jest budowa łącznie 11,7 km toru podwójnego wzdłuż ulic Banacha, Rostafińskich, Rakowieckiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i planowanej Nowosobieskiego z jednoczesną budową pętli tramwajowej Wilanów (Pałacowa) (koszt około 215 mln zł) oraz zakup 39 niskopodłogowych wagonów przegubowych (koszt ok. 312 mln zł). Realizacja planowana jest na lata 2011-2013, TW zamierza wystąpić o dofinansowanie z UE na ten cel.


W ramach modernizacji taboru tramwajowego TW zamierza zakupić w latach 2006-2016 łącznie 224 wagony tramwajowe w następujących seriach:

- 30 wagonów wysokopodłogowych.
Wagony zamówione w Fabryce Pojazdów Szynowych (Cegielski) w Poznaniu są obecnie w fazie przygotowywania produkcji (prototyp ma być gotowy w lipcu 2006r, dostawy - 4 wagony w 2006r, 26 wagonów w 2007r). Planowany termin zakończenia dostaw - październik 2007r.

- 15 wagonów niskopodłogowych.
Wagony zamówione w bydgoskiej spółce PESA, obecnie w fazie planowania produkcji. Terminy dostaw - lata 2007-2008. Zakup wagonów powiązany jest z modernizacją linii w Alejach Jerozolimskich (współfinansowaną w ramach ZPORR).

- 30 wagonów niskopodłogowych.
Przetarg ma być ogłoszony po wakacjach 2006r, planowany termin podpisania umowy - początek 2007r, planowany termin dostaw - lata 2008-2009. Zakup prawdopodobnie będzie powiązany z budową linii Żerań FSO - Winnica i Młociny - Tarchomin (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE).

- 15 wagonów niskopodłogowych.
Planowany termin dostaw - lata 2009-2010, zakup ma być powiązany z modernizacją linii Piaski - Kielecka (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE).

- 39 wagonów niskopodłogowych.
Planowany termin dostaw - lata 2011-13, zakup ma być powiązany z budową linii Banacha - Wilanów (Pałacowa) (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE).

- 50 wagonów niskopodłogowych.
Planowany termin dostaw - lata 2011-13 (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE)

- 45 wagonów niskopodłogowych.
Planowany termin dostaw - lata 2014-16

Koszt wymiany taboru jest szacowany na ok. 1,5 mld zł.
Zakup nowych tramwajów ma pozwolić na kasację najstarszych wagonów typu 13N i 105Na (z lat 1975-1977), przy czym z racji znacznie gorszego stanu technicznego (wg oceny dyrekcji TW) w pierwszej kolejności zostaną skreślone wagony z lat 70-tych. Ogółem do 2013r mają być skasowane 222 wagony, natomiast do 2016r. - w sumie 325.


PRZEWIDYWANY ILOSTAN   (WG TYPÓW)
data typ suma
13N 105Na
(lata 1975-1977)
105Na i pochodne
(lata 1984-1997)
105N2k i 105N2k/2000 wysokopodłogowe
(po 2006r.)
niskopodłogowe
(przed 2006r.)
niskopodłogowe
(po 2006r)
1.01.2006 247 78 370 134 ---30--- 859
1.01.2014 103 --- 370 134 3030149 816
1.01.2017 --- --- 370 134 3030194 758
typy - wg danych TW



HARMONOGRAM DOSTAW TABORU TRAMWAJOWEGO NA LATA 2006-2016
rok wagony wysokopodłogowe   wagony niskopodłogowe (wymiana taboru)   wagony niskopodłogowe (wzrost ilostanu)   kasacje ilostan 31 grudnia (wagony/jednostki) rok
2006 4 30 --- --- --- --- 4 859 / 889 2006
2007 26 9 15 1) --- --- 50 844 / 883 2007
2008 --- --- 6 15 30 2) 14 851 / 911 2008
2009 --- --- 5 15 3) 15 12 859 / 939 2009
2010 --- --- 10 --- --- 24 845 / 935 2010
2011 --- --- 15 50 4) 10 39 5) 36 834 / 949 2011
2012 --- --- 15 14 36 827 / 971 2012
2013 --- --- 20 15 46 816 / 995 2013
2014 --- --- 15 45 --- --- 35 796 / 990 2014
2015 --- --- 15 --- --- 34 777 / 986 2015
2016 --- --- 15 --- --- 34 758 / 982 2016
1) zakup powiązany z modernizacją linii w Alejach Jerozolimskich (współfinansowaną w ramach ZPORR)
2) zakup powiązany z budową linii Żerań FSO - Winnica i Młociny - Tarchomin (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE)
3) zakup powiązany z modernizacją linii Piaski - Kielecka (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE)
4) planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE
5) zakup powiązany z budową linii Banacha - Wilanów (Pałacowa) (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE)



podziękowania za współpracę dla Krzysztofa Lipnika

22.02.2006 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101