TRAMWAJE WARSZAWSKIE | |
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ |
PLANY INWESTYCYJNE TRAMWAJÓW WARSZAWSKICH |
W dniu 22 lutego 2006r. w siedzibie TW odbyła się konferencja prasowa, podczas której tramwajowa spółka
przdestawiła swoje plany dotyczące rozbudowy sieci i zakupów taboru w latach 2006-2016.
W ramach rozbudowy sieci tramwajowej na najbliższe lata przewidziane są następujące inwestycje:
1) budowa linii Żerań FSO-Winnica i Młociny-Tarchomin.
W ramach inwestycji przewidziane jest budowa łącznie 12 km toru podwójnego wzdłuż ulic Modlińskiej,
i Światowida, oraz wzdłuż Trasy Mostu Północnego (z jednoczesną budową węzła tramwajowego "Pułkowa" i modernizacją odcinka Huta - węzeł "Pułkowa")
i pętli tramwajowo-autobusowej Winnica (koszt około 135-170 mln zł) oraz zakup 30 niskopodłogowych wagonów przegubowych (koszt ok. 260 mln zł).
Realizacja planowana jest na lata 2007-2009, TW zamierza wystąpić o dofinansowanie z UE na ten cel.
2) modernizacja linii Piaski-Kielecka.
W ramach inwestycji przewidziane jest modernizacja łącznie 9 km toru podwójnego wzdłuż ulic Broniewskiego,
al. Jana Pawła II, Chałubińskiego i al. Niepodległości wraz z modernizacją wysepek przystankowych (koszt ok. 95 mln zł)
oraz zakup 15 niskopodłogowych wagonów przegubowych (koszt ok. 115 mln zł). Realizacja planowana jest na lata 2008-2010, TW zamierza wystąpić o dofinansowanie z UE na ten cel.
3) budowa linii "Bemowo-Kasprzaka".
W ramach inwestycji przewidziane jest budowa łącznie 3 km toru podwójnego wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich
(odcinek Radiowa-Górczewska) i wzdłuż ulic (wariantowo) Ordona i Kasprzaka lub wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia (trwają prace koncepcyjne)
oraz odbudowa linii na ul. Kasprzaka (odc. al. Prymasa Tysiąclecia-Skierniewicka). Koszt prac wyniesie ok. 40-50mln zł.
Realizacja planowana jest na lata 2007-2009, TW zamierza wystąpić o dofinansowanie z UE na ten cel.
4) budowa linii Banacha-Wilanów.
W ramach inwestycji przewidziane jest budowa łącznie 11,7 km toru podwójnego wzdłuż ulic Banacha,
Rostafińskich, Rakowieckiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i planowanej Nowosobieskiego z jednoczesną budową
pętli tramwajowej Wilanów (Pałacowa) (koszt około 215 mln zł) oraz zakup 39 niskopodłogowych wagonów przegubowych (koszt ok. 312 mln zł).
Realizacja planowana jest na lata 2011-2013, TW zamierza wystąpić o dofinansowanie z UE na ten cel.
W ramach modernizacji taboru tramwajowego TW zamierza zakupić w latach 2006-2016 łącznie 224 wagony tramwajowe w następujących seriach:
- 30 wagonów wysokopodłogowych.
Wagony zamówione w Fabryce Pojazdów Szynowych (Cegielski) w Poznaniu są obecnie w fazie przygotowywania produkcji (prototyp ma być gotowy w lipcu 2006r,
dostawy - 4 wagony w 2006r, 26 wagonów w 2007r). Planowany termin zakończenia dostaw - październik 2007r.
- 15 wagonów niskopodłogowych.
Wagony zamówione w bydgoskiej spółce PESA, obecnie w fazie planowania produkcji. Terminy dostaw - lata 2007-2008. Zakup wagonów powiązany jest
z modernizacją linii w Alejach Jerozolimskich (współfinansowaną w ramach ZPORR).
- 30 wagonów niskopodłogowych.
Przetarg ma być ogłoszony po wakacjach 2006r, planowany termin podpisania umowy - początek 2007r, planowany termin dostaw - lata 2008-2009.
Zakup prawdopodobnie będzie powiązany z budową linii Żerań FSO - Winnica i Młociny - Tarchomin (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE).
- 15 wagonów niskopodłogowych.
Planowany termin dostaw - lata 2009-2010, zakup ma być powiązany z modernizacją linii Piaski - Kielecka (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE).
- 39 wagonów niskopodłogowych.
Planowany termin dostaw - lata 2011-13, zakup ma być powiązany z budową linii Banacha - Wilanów (Pałacowa) (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE).
- 50 wagonów niskopodłogowych.
Planowany termin dostaw - lata 2011-13 (planowany wniosek o współfinansowanie z funduszy UE)
- 45 wagonów niskopodłogowych.
Planowany termin dostaw - lata 2014-16
Koszt wymiany taboru jest szacowany na ok. 1,5 mld zł.
Zakup nowych tramwajów ma pozwolić na kasację najstarszych wagonów typu 13N i 105Na (z lat 1975-1977), przy czym z racji znacznie gorszego stanu technicznego
(wg oceny dyrekcji TW) w pierwszej kolejności zostaną skreślone wagony z lat 70-tych. Ogółem do 2013r mają być skasowane 222 wagony, natomiast do 2016r. - w sumie 325.
PRZEWIDYWANY ILOSTAN (WG TYPÓW) | ||||||||
data | typ | suma | ||||||
13N | 105Na (lata 1975-1977) | 105Na i pochodne (lata 1984-1997) | 105N2k i 105N2k/2000 | wysokopodłogowe (po 2006r.) | niskopodłogowe (przed 2006r.) | niskopodłogowe (po 2006r) | ||
1.01.2006 | 247 | 78 | 370 | 134 | --- | 30 | --- | 859 |
1.01.2014 | 103 | --- | 370 | 134 | 30 | 30 | 149 | 816 |
1.01.2017 | --- | --- | 370 | 134 | 30 | 30 | 194 | 758 |
HARMONOGRAM DOSTAW TABORU TRAMWAJOWEGO NA LATA 2006-2016 | ||||||||||||
rok | wagony wysokopodłogowe | wagony niskopodłogowe (wymiana taboru) | wagony niskopodłogowe (wzrost ilostanu) | kasacje | ilostan 31 grudnia (wagony/jednostki) | rok | ||||||
2006 | 4 | 30 | --- | --- | --- | --- | 4 | 859 / 889 | 2006 | |||
2007 | 26 | 9 | 15 1) | --- | --- | 50 | 844 / 883 | 2007 | ||||
2008 | --- | --- | 6 | 15 | 30 2) | 14 | 851 / 911 | 2008 | ||||
2009 | --- | --- | 5 | 15 3) | 15 | 12 | 859 / 939 | 2009 | ||||
2010 | --- | --- | 10 | --- | --- | 24 | 845 / 935 | 2010 | ||||
2011 | --- | --- | 15 | 50 4) | 10 | 39 5) | 36 | 834 / 949 | 2011 | |||
2012 | --- | --- | 15 | 14 | 36 | 827 / 971 | 2012 | |||||
2013 | --- | --- | 20 | 15 | 46 | 816 / 995 | 2013 | |||||
2014 | --- | --- | 15 | 45 | --- | --- | 35 | 796 / 990 | 2014 | |||
2015 | --- | --- | 15 | --- | --- | 34 | 777 / 986 | 2015 | ||||
2016 | --- | --- | 15 | --- | --- | 34 | 758 / 982 | 2016 |
podziękowania za współpracę dla Krzysztofa Lipnika
|