Na początku lat 90-tych, mając na uwadze wciąż dużą liczbę wagonów 13N,
przestarzałych konstrukcyjnie i niezbyt komfortowych dla pasażera, zaczęto szukać możliwości modernizacji wagonów tego typu. Efektem tych działań
była dokonana w 1994r. modernizacja składu 821+818.
Drugi w składzie wagon 818 został przebudowany na doczepę czynną - jako nowy przód przyspawano tył od skasowanego wagonu 149 (przez co wagon pozbawiony jest stanowiska motorniczego),
przeniesiono szafkę bezpiecznikową na przód wagonu, modyfikując przy tym układ elektryczny, zlikwidowano dozy sterownicze z tyłu wagonu,
zastosowano drzwi odskokowo-wychylne z napędem IFE z przyciskami do otwierania drzwi przez pasażerów (przyciski znajdują się nietypowo na obudowie maszyn drzwiowych),
zastosowano oświetlenie wnętrza wagonu świetlówkami, zamontowano plastikowe siedzenia.
Jednocześnie przebudowano wagon 821 -
także i tu zmodyfikowano układ elektryczny, zmieniono drzwi na oskokowo-uchylne z napędem IFE oraz wymieniono oświetlenie wnętrza i siedzenia. Zamontowano nowy pulpit motorniczego (produkcji własnej T-3).
Wagon został pozbawiony doz sterowniczych z przodu gdzie zamontowano 2 reflektory (zamiast jednego).
Podczas przebudowy na wagonie 821 zamontowano połówkowy pantograf produkcji Stemmann, jednak w czerwcu 1995 zamieniono go na zwykły pantograf OTK-1.
Z racji oryginalnego wyglądu przodu po przebudowie (podwójne reflektory) skład nazywany jest 'żaba'.
Modernizacja składu choć przyniosła poprawę komfortu dla pasażera, okazała się zbyt czasochłonna i kosztowna - wobec czego podjęto decyzję o zaniechaniu
wszelkich działań modernizacyjnych wagonów typu 13N.
Skład 821+818 stacjonuje na R-4 Żoliborz, kursował początkowo wyłącznie na dodatkach (przez kilka pierwszych lat tylko na linii 15, potem krótko na linii 45,
w 1999/2000 r. na linii 33, następnie ponownie na 15, od 01.02.2003 rano na 33 a popołudniu na linii 17).
Od 1 września 2003r. skład pojawia się na wszystkich liniach obsługiwanych przez R-4 Żoliborz (tak na dodatkach jak i brygadach całodziennych).
W międzyczasie, w lipcu 2001r. podczas kolejnego NG, zmodernizowano pulpit motorniczego i wymieniono siedzenia na typowe stopiątkowe.
W lutym 2009r. skład udał się na NG. Do ruchu liniowego skład powrócił jednak dopiero po prawie 5 miesiącach, w dniu 13 lipca 2009r.
Tak długi czas remontu był związany z odmiennością składu od innych 13N oraz kiepskim stanem technicznym
(w tym poważnie naruszoną przez czas konstrukcją pudeł obu wagonów). W ramach NG wprowadzono
liczne modyfikacje zgodnie z aktualnym standardem remontowym
(w tym wymieniono reflektory na prostokątne), zamontowano przednie światła postojowe w wagonie 818, dodatkowo wprowadzono kilka poprawek technicznych
(m.in. wymieniono dotychczasowy nietypowy pulpit motorniczego na klasyczny stopiątkowy). W efekcie powstał wagon będący
"mieszańcem" 13N (zmodyfikowane pudło) i stopiątki (aparatura, układ rozruchu).