Wagon 4NBWE należy do serii niskopodłogowych wagonów doczepnych wyprodukowanych przez konsorcjum Bombardier-FPS dla Rostocku (4NBWE) i Lipska (NB4).
Wagony te zostały wyprodukowane w latach 2000-2002 w odpowiedzi na potrzebę "uniskopodłogowienia" za niewielką cenę taboru tramwajowego
w niezbyt zamożnych miastach wschodnich Niemiec.
Projekt (na zlecenie Bombardiera) powstał w Instytucie Pojazdów Szynowych w Poznaniu, pudła wagonów powstały w HCP (Fabryka Pojazdów Szynowych) w Poznaniu,
wózki dostarczyła szwajcarska firma Vevey Technologies, całość wagonu składano w fabryce Bombardiera w Bautzen.
Wagon 4NBWE/NB4 jest wagonem jednokierunkowym pojedynczym, pudło o długości 14,5m i szerokości 2,2m oparte jest na dwóch wózkach tocznych o rozstawie osi 1500mm i
średnicy kół 550mm, wagon waży 12,8t. Część niskopodłogowa (wysokość nad główką szyny 350mm) stanowi ponad 90%, jedynie w skrajnych częściach pomostów podłoga
jest uniesiona do wysokości 430mm nad główką szyny (znajdują się tam zespoły po 4 siedzenia). Wagon jest doczepą bierną - nie posiada ani układu napędowego ani pantografu
(prąd niezbędny do pracy urządzeń pokładowych jest dostarczany z wagonu sterowniczego). W tylnej części wagonu umieszczono pulpit manewrowy.
Wagon posiada 3 zespoły drzwiowe: 1 para drzwi znajduje się w środkowej części wagonu,
natomiast 2 pojedyncze drzwi znajdują się na przednim i tylnym pomoście (krawędź podłogi przy wejściach znajduje się na wysokości 290mm).
Wagon mieści 72 pasażerów w tym 38 na miejscach siedzących (siedzenia nad wózkami są ustawione półkoliście, pasażerowie siedzą tam plecami do okien).
W latach 2000-2002 konsorcjum wyprodukowało 38 wagonów NB4 dla Lipska (rozstaw szyn 1458mm) oraz 22 wagony 4NBWE dla Rostocku (rozstaw szyn 1435mm).
Wagony te kursują jako doczepy ze zmodernizowanymi wagonami Tatra T4D-M (Lipsk) i Tatra T6A2M (Rostock).
W czerwcu 2001r. w Warszawie gościł wagon 4NBWE o nr fabrycznym 847/860 przez Poznań
(wcześniej wystawiany na Międzynarodowych Targach Poznańskich). Wagon przybył na lawecie do Warszawy w dniu 26 czerwca. Następnego dnia - 27 czerwca 2001r. o godz. 11.00
na terenie zajezdni R-3 Mokotów odbył się pokaz wagonu dla władz i mieszkańców Warszawy.
Dla zobrazowania sposobu użytkowania doczepę podczepiono do wagonu 105N2k/2000 (najnowszego wtedy wagonu nr tab. 2078)
- jednakże z uwagi na niedopasowanie obręczy do warszawskich torowisk
i związane z tym ryzyko wykolejenia skład przejechał tylko kilkadziesiąt metrów po torach zajezdni. Następnego dnia po pokazie wagon opuścił Warszawę i udał się do Rostocku, gdzie obecnie kursuje z numerem taborowym 860.
Wagon 4NBWE pojawił się w czasie ogłoszonego przez TW przetargu na niskopodłogowe wagony przegubowe i jego pokaz miał sugerować inny (tańszy) sposób "uniskopodłogowienia" taboru.
Wagon wzbudził duże zainteresowanie władz Warszawy oraz kierownictwa TW i chociaż jak ostatecznie nie zamówiono takich wagonów to koncepcja zakupu niskopodłogowych doczep
co pewien czas pojawiała się w planach odnowy warszawskiego taboru.