TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


NGT8D (MAGDEBURG)


Wagon NGT8D z Magdeburga należy do serii niskopodłogowych tramwajów Citadis 200 produkowanych przez koncern Alstom. NGT8D (Magdeburg) jest tramwajem jednokierunkowym, trójczłonowym o długości 29,3m i szerokości 2,3m, waży 32,5t. Pudło wagonu wykonane ze stali nierdzewnej opiera się na 4 wózkach - 2 skrajne (napędowe) mają rozstaw osi 1800mm i koła o średnicy 590mm, dwa wózki toczne (znajdujące się pod środkowym członem) są niższe, rozstaw ich osi wynosi 1200mm, a średnica kół 410mm. Wagon NGT8D jest wagonem częściowo niskopodłogowym - część niskopodłogowa (wysokość nad główką szyny 350mm, przy wejsciach obnizona do 300mm) stanowi około 70% i znajduje się w środkowej części wagonu, natomiast w częściach skrajnych (nad wózkami napędowymi) podłoga znajduje się na wysokości 590mm nad główką szyny. Wagon posiada impulsowy układ rozruchu oparty o tranzystory IGBT, napędzany jest 4 chłodzonymi wodą asynchronicznymi silnikami prądu przemiennego o mocy 95kW każdy, umieszczonymi poprzecznie pod podłogą (każdy silnik poprzez dwustopniową przekładnię napędza jedną oś wózka napędowego). Pantograf umieszczono w układzie "z włosem" na dachu środkowego członu. Sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy, kabina motorniczego posiada klimatyzację (natomiast nie posiada odrębnego wyjścia na zewnątrz), z tyłu wagonu umieszczono pulpit manewrowy. Wagon posiada 5 drzwi odskokowo-uchylnych - 3 pary drzwi znajdują się w strefie obniżonej podłogi (krawędź podłogi znajduje się tu na wysokości 300mm), natomiast 2 pojedyncze drzwi znajdują się na przednim i tylnym skosie wagonu (w części wysokopodłogowej). Wagon mieści 222 pasażerów w tym 71 na miejscach siedzących (przy założeniu 6 os/m2).

         
         


W latach 1994-2000 MVB Magdeburg zakupiło 72 wagony typu NGT8D. Pierwsza seria (numery taborowe 1301...1325) została wyprodukowana w latach 1994-1996 przez konsorcjum LHB/Deutsche Waggonbau Dessau (aparatura elektryczna została dostarczona przez ABB Henschel). Druga seria (numery taborowe 1326...1353) dostarczona w latach 1999-2000 została wyprodukowana przez Alstom LHB (aparatura identyczna jak poprzednio, prod. AdTranz), od poprzedników różni się fabrycznie montowanymi wyświetlaczami oraz wystrojem wnętrza wagonu. Trzecia seria (numery taborowwe 1354...1372) została dostarczona w 2002r.
Wagony NGT8D dwukrotnie pojawiły się na warszawskich torowiskach. Za pierwszym razem w Warszawie gościł wagon o numerze taborowym 1318. Wagon dotarł w dniu 20 czerwca 1996r, stacjonował na zajezdni R-2 Praga. W dniach 22-25.06.1996 kursował po Warszawie jako planowa brygada linii 7. W dniu 26 czerwca brał udział w prezentacji wagonów niskopodłogowych dla włodarzy komunikacji miejskiej z całej Polski a następnego dnia w podobnym pokazie dla dziennikarzy (w tych pokazach przeprowadzonych na terenie R-3 Mokotów wystawiono także wagony 112N oraz GT6N z Berlina). Magdeburczyk ponownie jeździł planowo na linii 7 w dniach 29 i 30 czerwca 1996r po czym 2 lipca odjechał do rodzinnego miasta (po drodze w dniach 04-08.07.1996 kursował pokazowo w Poznaniu na specjalnej linii Most Dworcowy-Most Kr.Jadwigi-Rondo Rataje-Rondo Sródka-Most Teatralny-Most Dworcowy).

         


Tramwaj NGT8D z Magdeburga ponownie zawitał do Warszawy w 2000r. - tym razem był to wagon 1340 (II seria) odbywający serię jazd pokazowych w róznych miastach Polski (wcześniej odwiedził Poznań). Wagon znajdował się w Warszawie w dniach 8 grudnia 2000r. - 9 stycznia 2001r, stacjonował również na zajezdni R-2 Praga. Podobnie jak poprzednio tramwaj kursował planowo na linii 7. Tym razem nie obeszło się bez przygód - 20 grudnia 2000r. ok. godz 9.00 rano podczas wjazdu do hali praskiej zajezdni wykoleił się środkowym wózkiem, wskutek czego wagon otarł się o bramę wjazdową doznając drobnych uszkodzeń (podrapane burty, rozbita szyba w środkowym członie). Po kilkudniowej naprawie wagon powrócił do ruchu na linii 7. Po zakończeniu jazd pokazowych wagon, odwiedzając jeszcze po drodze Szczecin (gdzie w dniach 12-16.01.2001r. kursował na linii 8) i Wrocław (w dniach 20-25.01.2001r. jeździł tam na linii 24) powrócił do Magdeburga.

         
         


DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  29300 mm 2300 mm 3440 mm 32,5 t 5
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  1961) 69+2 1251) 350/585 mm 70%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy prądu przemiennego 4WXA2844 4 4 x 95 kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
    napędowe   2 1800 mm
toczne   2 1200 mm
dane pochodzą z "Unterwegs - Das Fahrgastjournal" oraz strony internetowej www.mvbnet.de, liczba pasażerów przeliczona wg normy 5 os/m2.

1) wg normy 6 os/m2 - 151 miejsc stojących, 222 miejsca ogółem


11.12.2007 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101