TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU  P10


Stała rozbudowa sieci tramwajowej i zwiększanie liczby przewiezionych pasażerów wymagały dalszych zakupów taboru. Po udanych doświadczeniach z zakupem wagonów typów C i D u krajowych wytwórców, kolejne zamówienia na wagony doczepne złożono także w Polsce.
W 1926r. zamówiono 90 wagonów doczepnych (oznaczonych później jako typ P10). 60 z nich dostarczyły Zakłady Ostrowieckie, 30 - fabryka Zieleniewski z Sanoka. Nowe wagony otrzymały numery taborowe 1147-1212 i 1214-1237.
Pudło było całkowicie drewniane, posiadało dach latarniowy i 8 okien bocznych, podwozie wykonano z konstrukcyjnej blachy.
Po zakończeniu II wojny światowej uruchomiono 31 wagonów typu P10 (część z nich początkowo na rozstaw 1524 mm, podczas kolejnych remontów zmieniany na 1435 mm, część od razu na rozstaw 1435 mm). Uruchomione wagony nosiły numery tab. 1149, 1151, 1155, 1157, 1160, 1164, 1165, 1166, 1169, 1184, 1185, 1188, 1193, 1194, 1195, 1196, 1200, 1201, 1202, 1203, 1204, 1205, 1209, 1211, 1212, 1214, 1217, 1218, 1221, 1230 i 1231. Wagony wycofywano z ruchu w latach 1957, 1959 i 1962 (ostatnie 16 szt.). 5 wagonów spośród wycofanych w 1957r. trafiło w styczniu 1958r. do Gorzowa Wlkp (gdzie otrzymały nr tab. 58-62, z ruchu wycofane zostały w latach 1963-1967). Po wycofaniu z ruchu część wagonów (m.in. 1149, 1151, 1157, 1160, 1164, 1185, 1188, 1193, 1201-1205, 1209, 1217, 1218) była odstawiona na zajezdniach Solec i potem Mokotów celem ewentualnego ponownego uruchomienia ale w 1962r. zostały one ostatecznie złomowane.


DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  9800 mm       2+2
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  60 24 36   -
podwozie: rozstaw osi rodzaj      
  2500 mm toczne      


07.09.2020 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101