![]() |
TRAMWAJE WARSZAWSKIE |
STRONA PRYWATNA |
OTWARCIE LINII NA NOWE BEMOWO |
W I połowie lat 90-tych podjęto decyzję o budowie linii tramwajowej na Nowe Bemowo. Linia miała biec początkowo śladem jednotorowej linii na Boernerowo,
następnie wzdłuż ulicy Radiowej i głównej arterii dzielnicy - ul. Powstańców Śląskich do nowej autobusowo-tramwajowej pętli, zlokalizowanej po wschodniej stronie ul. Powstańców Śląskich, pomiędzy ul. Wrocławską
i Piastów Śląskich. Pierwsze prace podjęto we wrześniu 1994r - rozpoczęto wtedy budowę nowego (dwutorowego) wiaduktu tramwajowego nad kolejową linią obwodową oraz wykopy pod nowe torowisko w ul. Radiowej.
O ile wiadukt powstawał bez kłopotów, o tyle na ulicy Radiowej pojawił się problem - wg pierwotnych planów linia miała biec po północnej stronie ulicy ale zaprotestowali mieszkańcy sąsiadujących bloków,
którym nowa linia biegłaby bezpośrednio pod oknami. Po kilkumiesięcznych negocjacjach władze miasta zadecydowały o przesunięciu linii na pas rozdzielający obie jezdnie ulicy Radiowej.
Problemy finansowe (kilkakrotnie doprowadzające do przerw w budowie) i techniczne (ulice Radiowa i Powstańców Śląskich zostały wybudowane na betonowych pasach startowych dawnego lotniska wojskowego)
spowodowały że do jesieni 1996r udało się jedynie dokończyć budowę nowego wiaduktu i nowego dwutorowego odcinka wzdłuż ul. Dywizjonu 303 (wtedy też na nowe tory przeniosła się linia 20).
Dopiero duży zastrzyk finansowy w roku przedwyborczym spowodował że budowę linii udało się zakończyć latem 1997r (rok po zakładanym terminie). Linia licząca 3,2km kosztowała w sumie 24mln zł.
W południe 31 sierpnia 1997r. na nowozbudowanej pętli Nowe Bemowo, przy udziale prezydenta m.st. Warszawy i licznych oficjeli, dokonano uroczystego otwarcia linii. Na nową trasę ZTM skierował dwie linie:
wydłużoną z krańca Koło linię 13 oraz nową linię prowadzącą przez Towarową i Al. Jerozolimskie do pętli przy al. Zielenieckiej, której nadano numer 12 (po to by ładnie się kojarzył z '13').
12 | NOWE BEMOWO - Powstańców Śląskich - Radiowa - Dywizjonu 303 - Obozowa - Młynarska - al. Solidarności - Towarowa - Al. Jerozolimskie - most Poniatowskiego - al. Poniatowskiego - al. Zieleniecka - AL. ZIELENIECKA |
13 | NOWE BEMOWO - Powstańców Śląskich - Radiowa - Dywizjonu 303 - Obozowa - Młynarska - al. Solidarności - most Śląsko-Dšbrowski - al. Solidarności - Targowa - Kijowska - al. Tysiąclecia - Kawęczyńska - KAWĘCZYŃSKA - BAZYLIKA |
Tramwaje Warszawskie zdecydowały się pokazać z najlepszej strony i na obie linie wypuściły swe najnowsze nabytki - wagony 105N2k
(wyjątkiem był skład 1108+1109, który co ciekawe po kilku godzinach został przeniesiony z linii 13 na 12). O godz. 12.19 pierwszy liniowy tramwaj (2018+2019 na linii 13) wyruszył na swą trasę, w kilka minut potem
odjechał pierwszy tramwaj linii 12 (najnowszy wtedy skład 2026+2027).
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Celem podkreślenia odświętnego nastroju i lepszego rozpropagowania nowej linii wśród mieszkańców Bemowa (i nie tylko) w pierwszy dzień istnienia linii przejazd nowym odcinkiem był bezpłatny.
Dodatkowo uruchomiono na dzień otwarcia specjalną linię 'B', kursującą z Nowego Bemowa na pl. Starynkiewicza, obsługiwaną zabytkową berlinką.
B | NOWE BEMOWO - Powstańców Śląskich - Radiowa - Dywizjonu 303 - Obozowa - Młynarska - al. Solidarności - Towarowa - Al. Jerozolimskie - PLAC STARYNKIEWICZA |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
|