TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU  B


Zwiększenie przewozów spowodowane elektyfikacją i rozbudową sieci tramwajowej spowodowało że liczba dostępnych wagonów tramwajowych okazała się zbyt mała. Z tego powodu, krótko przed wybuchem I wojny światowej zarząd miejski zamówił w hamburskiej fabryce Falkenried 35 wagonów silnikowych (oznaczonych w 1929r. jako typ B). Wagony te posiadały prawie identyczne pudło jak wcześniejsze wagony A. Pudło wagonu typu B było drewniane. Wagon posiadał osiem par okien. Dach wagonu był latarniowy, z 8 uchylnymi okienkami, zwiększającymi dostęp światła do przedziału pasażerskiego, latem dodatkowo poprawiającymi wentylację wnętrza. W odróżnieniu od wagonów typu A, wprowadzono kilka zmian w konstrukcji pudła wagonu - po obu stronach nadwozia, w jego dolnej partii, znajdowała się jedna wzdłużna (dość masywna) listwa przeciwkolizyjna, zmienione zostało rozstawienie podpórek pod chodnikami na dachu, cała górna krawędź nadwozia (nad pomostami i częścią pasażerską) okolona została szerokim pasem blachy (najprawdopodobniej w kolorze kremowym). Pudła wagonów spoczywały na ramach podwozi nowego typu (podwozia miały pełne ramy, w odróżnieniu od ażurowych ram zastosowanych w wagonach typu A), wyprodukowanych w zakładach w Kolonii. Wagony miały podwójne odsprężynowanie dzięki czemu pasażerowie mieli zapewniony wysoki komfort podróży.
W wagonach typu B zastosowano silniki D.53 o mocy 24 kW każdy, wyposażone w bieguny komutacyjne. Nowe silniki miały co prawda większą moc od stosowanych w wagonach typu A, jednak o wolniejszych obrotach - co powodowało mniejsze wartości przyspieszenia. Wagony typu B wyposażono w zmodyfikowane nastawniki prod. Siemens. Nastawnik posiadał 9 pozycji jazdy - na 5 pierwszych silniki były połączone szeregowo (na piątej pozycji załączało się 40-procentowe osłabienie wzbudzenia pola), na kolejnych 4 - równolegle (w wagonach typu A było odwrotnie) oraz 5 pozycji hamowania. Wyposażenie i rozplanowanie wnętrza wagonu było identyczne jak w wagonach typu A. Przedział pasażerski był podzielony na dwie klasy - pierwszą (pośrodku wagonu, z miękkimi siedzeniami) i drugą (dwa przedziały bliżej pomostów, z twardymi ławkami), od dwóch odkrytych pomostów siedzący pasażerowie byli oddzieleni przesuwnymi drzwiami. Wagon mógł pomieścić 40 pasażerów - 24 na siedzeniach wewnątrz przedziału pasażerskiego (ustawionych poprzecznie w układzie 2+1) oraz 16 stojących na odkrytych pomostach.

Wagony otrzymały numery taborowe 205-212 i 214-240, wchodziły one do ruchu od kwietnia 1914r. Po zakończeniu I wojny światowej (w związku z brakami taborowymi) zwiększono dopuszczalną liczbę pasażerów. W celu poprawy warunków pracy motorniczych w latach 1920-1922 obudowano i oszklono ściany czołowe wagonów silnikowych (nadal jednak pomosty nie posiadały drzwi wejściowych). W 1929r. Tramwaje Miejskie m.st. Warszawy wprowadziły jednoznaczne oznaczenia typów wagonów - wagony dostarczone w 1914r. oznaczone zostały jako typ B. W okresie okupacji trzy wagony o nr 210, 215 i 228 otrzymały podwozia z wozów typu A. Zużycie, brak odpowiednich remontów i zniszczenia dokonane przez okupanta podczas II wojny światowej doprowadziły do znacznej redukcji liczby wagonów typu B - spośród posiadanych przed wojną 35 wagonów po wojnie odbudowano i uruchomiono jedynie cztery: 210, 215, 221 oraz 228. Nadwozia tychże spoczywały na podwoziach z wagonów A, przy czym wagon nr tab. 221 otrzymał je przy końcu okupacji lub dopiero w trakcie odbudowy. W roku 1949 wagon 228 przebudowano na doczepę nr 1044II, skreślono wagony 215 i 221. Ostatni wagon o nr tab. 210 został skreślony ze stanu najprawdopodobniej w 1954r.

     

DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  9130 mm 2200 mm     2+2
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  40->54-56 1) 24 16->28-30 1)   -
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
ręczny bezpośredni prądu stałego SSW D.53 2 2x24 kW  
podwozie : rozstaw osi rodzaj      
  2000 mm napędowe      
1) nominalna liczba miejsc przed -> po 1919r.


podstrona powstała przy współpracy Dariusza Walczaka (podziękowania)


29.04.2020 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101