TRAMWAJE WARSZAWSKIE
ZAKŁAD BUDŻETOWY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

MODERNIZACJA WAGONÓW 2006 i 2007


W 1989r Konstal wyprodukował dla Warszawy 2 wagony typu 105NT. Były to kolejne wagony z aparaturą tyrystorową, tym razem skonstruowaną w AGH (we współpracy z MPK Kraków). Wagony te posiadały pudło czterodrzwiowe (typowe dla typu 105Na), dodatkowo wyposażono je w przyciski do otwierania drzwi przez pasażera. W tylnej części wagonu zainstalowano pulpit do jazdy manewrowej. Wagony przyjęto na stan 09.11.1989 i przydzielono do zajezdni R-1 Wola. Początkowo jeździły w składzie 2006+2007, po kilku latach kolejność wagonów odwrócono. Wagony typu 105NT były mniej awaryjne niż 106N stąd nie było konieczności przebudowy na typ 105Na (tym bardziej że konstrukcja pudła praktycznie uniemożliwia umieszczenie w wagonie rozrusznika). Problemem po ponad 10 latach eksploatacji stał się jednak brak części zamiennych do aparatury tyrystorowej (zwłaszcza że dokumentacja techniczna praktycznie nie istnieje), podjęto więc decyzję o modernizacji przy okazji kolejnego NG.
     
Przebudowa wagonów odbyła się w T-3 w okresie 29.08.2000-05.07.2001. Zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty na tranzystorach IGBT, przetwornicę statyczną nowego typu (produkcja Woltan). Sterowanie odbywa się za pomocą recznego zadajnika jazdy. Wymieniono pulpit (zainstalowano m.in. zintegrowany wyświetlacz komputera). Wymieniono wózki na nowe (z dodatkowymi amortyzatorami). W drugim wagonie (ponownie został nim wagon 2007) zlikwidowano stanowisko motorniczego - wagon stał się więc doczepą czynną. Z tyłu obu wagonów oraz z przodu wagonu doczepnego zainstalowano nowe pulpity do jazdy manewrowej. Zmieniono sposób ogrzewania wagonów (zastosowano termowentylatory), zmieniono okna przesuwne na uchylne, zastosowano napędy drzwi typu IFE z plastikowymi płatami drzwiowymi. Odnowiono całkowicie wnętrze, wymieniając siedzenia na nowe (jak w 105N2k-2000).
Od lipca 2001r. wagony jeździły na próbach, po raz pierwszy liniowo wyjechały 17.08.2001.
Na początku kwietnia 2002r. oba wagony otrzymały system informacji przystankowej BUSE z wyświetlaczami
         
         


01.07.2002 NAPISZ DO AUTORA (C) MKM 2001