TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU 142N


W związku z kolejnym budżetem UE na lata 2014-2020, zapewniającym dofinansowanie do inwestycji w transport zbiorowy w aglomeracjach, w 2015r. podjęto prace nad przetargiem na nowe tramwaje. Jednak pierwszy przetarg, ogłoszony w dniu 3 lutego 2017r. został unieważniony. W drugim przetargu ogłoszonym w dniu 14 września 2018r. wygrała oferta firmy Hyundai Rotem Company.
W dniu 12 czerwca 2019r. w obecności wiceprezydenta Warszawy Roberta Soszyńskiego i ambasador Korei Południowej Miry Sun, Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Hyundai Rotem Company na dostawy 123 nowych tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o kolejne 90 pojazdów. W ramach zamówienia przewidziano dostawę trzech typów tramwajów - 140N ("długie" dwukierunkowe, 85 wagonów), 141N ("długie" jednokierunkowe, 18 wagonów) i 142N ("krótkie" jednokierunkowe, 20 wagonów).


W październiku 2019r. TW zapytało mieszkańców stolicy o preferencje dotyczące wyglądu ścian czołowych nowych tramwajów - zaprezentowane zostały trzy wersje (wszystkie odmienne od wizualizacji prezentowanych podczas podpisania umowy). Ankieta odbyła się w dniach 25-30 października, w listopadzie zaprezentowano jej wyniki. Wygrała wersja trzecia - według specjalistów od marketingu "posiadająca wiele krągłości, ale też śladem uśmiechu nawiązująca do dalekowschodnich motywów".


Pierwotnie przewidywano że pierwsze dwa wagony Hyundai (typu 140N) dotrą do Warszawy w kwietniu 2021r., natomiast (po wprowadzeniu ewentualnych uwag odbiorcy) w okresie sierpień 2021 - listopad 2022 zostaną dostarczone pozostałe. Pandemia SARS-CoV-2 (potocznie - "koronawirusa") spowodowała jednak opóźnienia w budowie nowych tramwajów.
Na początku lutego 2021r. TW poinformowało o uznaniu roszczeń producenta dotyczących opóźnień z przyczyn od niego niezależnych - i tym samym o nowych terminach dostaw. Według nowego harmonogramu - pierwsze wagony typu 142N miały trafić do Warszawy w 2022r. Wskazano również dostawców niektórych podzespołów - aparatura zostanie dostarczona przez Medcom, rejestratory zdarzeń przez ATM, fotele motorniczego przez Damiro.


Pierwszy wagon 142N o numerze taborowym 4001 dotarł do Warszawy w dniu 13 maja 2021r.
Wagon został umieszczony w zajezdni R-4 Żoliborz, gdzie będą odbywały się procedury homologacyjne. Pod koniec lipca 2022r. wagon 142N otrzymał świadectwo homologacji typu, co pozwoliło na rozpoczęcie procedur odbiorczych.


Wagon 142N jest pojazdem jednokierunkowym, trójczłonowym, całkowicie niskopodłogowym, o długości 23,42 m. Pudło oparte jest na trzech wózkach.
Wózki skrajne są œredniopodłogowe, w pełni obrotowe, napędowe, wózek środkowy - niskopodłogowy, sztywny (nieobrotowy), toczny. Dzięki takiemu rozwiązaniu - wózek napędowy ma bardziej prostą konstrukcję, wagon łagodniej przechodzi przez łuki torowiska (co poprawia komfort pasażerów i motorniczego) a zużycie torowiska na łuku jest mniejsze (z uwagi na obrotowość wózków najbardziej obciążających torowisko - pierwszego "atakującego" oraz ostatniego - wychodzącego z łuku z największą prędkością). Z drugiej strony - sztywny wózek toczny pozwala na maksymalizowanie szerokości przejścia wewnątrz wagonu.
Nowy wagon mieści 162 pasażerów (w tym 34 na miejscach siedzących). Większość przestrzeni dostępnej dla pasażerów ma podłogę na wysokości wynosi 350 mm, nad tylnym wózkiem podłoga znajduje się wyżej (przy czym zmiana wysokości jest bezstopniowa, uzykana za pomocą pochylni). W wagonie przewidziano 4 zespoły drzwi odskokowo-uchylnych, wszystkie zespoły drzwi są podwójne. Dostęp do kabiny motorniczego jest możliwy za pomocą dodatkowych drzwi zewnętrznych.

 


Procedury odbiorcze trwały nadspodziewanie długo - dopier w połowie maja 2023r. wagon został dopuszczony do ruchu z pasażerami.
W dniu 22 maja 2023r. wagon 142N o nr tab. 4001 zadebiutował w ruchu liniowym na brygadzie 12/28.
W dniu 14 sierpnia 2023r. wagon został wpisany na stan zajezdni R-4 Żoliborz.

   
 
     






DANE TECHNICZNE1)
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi2)
  23420 mm 2480 mm     4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  162 34 128 350-??? mm 100%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
falownikowy (IGBT) prądu przemiennego TMR 35-18-4 8 8 x 60 kW  
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
    napędowy MA 1 1800 mm
napędowy ME 1 1800 mm
toczne T 1 1800 mm

1) dane pochodzą z materiałów udostępnionych przez Tramwaje Warszawskie sp. z o.o., liczba pasażerów wg normy 5 os/m2.
2) dostępnych dla pasażerów

01.01.2024 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101