TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU 141N


W związku z kolejnym budżetem UE na lata 2014-2020, zapewniającym dofinansowanie do inwestycji w transport zbiorowy w aglomeracjach, w 2015r. podjęto prace nad przetargiem na nowe tramwaje. Jednak pierwszy przetarg, ogłoszony w dniu 3 lutego 2017r. został unieważniony. W drugim przetargu ogłoszonym w dniu 14 września 2018r. wygrała oferta firmy Hyundai Rotem Company.
W dniu 12 czerwca 2019r. w obecności wiceprezydenta Warszawy Roberta Soszyńskiego i ambasador Korei Południowej Miry Sun, Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Hyundai Rotem Company na dostawy 123 nowych tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o kolejne 90 pojazdów. W ramach zamówienia przewidziano dostawę trzech typów tramwajów - 140N ("długie" dwukierunkowe, 85 wagonów), 141N ("długie" jednokierunkowe, 18 wagonów) i 142N ("krótkie" jednokierunkowe, 20 wagonów).


W październiku 2019r. TW zapytało mieszkańców stolicy o preferencje dotyczące wyglądu ścian czołowych nowych tramwajów - zaprezentowane zostały trzy wersje (wszystkie odmienne od wizualizacji prezentowanych podczas podpisania umowy). Ankieta odbyła się w dniach 25-30 października, w listopadzie zaprezentowano jej wyniki. Wygrała wersja trzecia - według specjalistów od marketingu "posiadająca wiele krągłości, ale też śladem uśmiechu nawiązująca do dalekowschodnich motywów".


Pierwotnie przewidywano że pierwsze dwa wagony Hyundai (typu 140N) dotrą do Warszawy w kwietniu 2021r., natomiast (po wprowadzeniu ewentualnych uwag odbiorcy) w okresie sierpień 2021 - listopad 2022 zostaną dostarczone pozostałe. Pandemia SARS-CoV-2 (potocznie - "koronawirusa") spowodowała jednak opóźnienia w budowie nowych tramwajów.
Na początku lutego 2021r. TW poinformowało o uznaniu roszczeń producenta dotyczących opóźnień z przyczyn od niego niezależnych - i tym samym o nowych terminach dostaw. Według nowego harmonogramu - pierwsze wagony typu 141N miały trafić do Warszawy w 2022r.


Pierwszy wagon 141N o numerze taborowym 4101 dotarł do Warszawy wcześniej niż zakładano - w dniu 5 listopada 2021r.
Wagon został umieszczony w zajezdni R-2 Praga, gdzie odbywały się procedury homologacyjne. W drugim tygodniu stycznia 2022r. wagon 141N otrzymał świadectwo homologacji typu i rozpoczęto procedury odbiorcze.


Wagon 141N jest pojazdem jednokierunkowym, pięcioczłonowym, całkowicie niskopodłogowym, o długości 32,9 m. Pudło oparte jest na czterech wózkach (człon trzeci jest wiszący, pozostałe - każdy oparty na jednym wózku).
Wózki skrajne są niskopodłogowe, w pełni obrotowe, napędowe, wózki środkowe - są niskopodłogowe, sztywne (nieobrotowe), toczne. Dzięki takiemu rozwiązaniu - wózek napędowy ma bardziej prostą konstrukcję, wagon łagodniej przechodzi przez łuki torowiska (co poprawia komfort pasażerów i motorniczego) a zużycie torowiska na łuku jest mniejsze (z uwagi na obrotowość wózków najbardziej obciążających torowisko - pierwszego "atakującego" oraz ostatniego - wychodzącego z łuku z największą prędkością). Z drugiej strony - sztywny wózek toczny pozwala na maksymalizowanie szerokości przejścia wewnątrz wagonu.
Nowy wagon mieści 242 pasażerów (w tym 42 na miejscach siedzących). Większość przestrzeni dostępnej dla pasażerów ma podłogę na wysokości wynosi 350 mm, nad tylnym wózkiem podłoga znajduje się wyżej (przy czym zmiana wysokości jest bezstopniowa, uzykana za pomocą pochylni). W wagonie przewidziano 5 zespołów drzwi odskokowo-uchylnych, wszystkie zespoły drzwi są podwójne. Dostęp do kabiny motorniczego jest możliwy za pomocą dodatkowych drzwi zewnętrznych.

       
   
 
     




W dniu 9 lipca 2022r. wagon 141N o nr tab. 4101 zadebiutował w ruchu liniowym na brygadzie 10/24. W listopadzie wagon został przeniesiony na zajezdnię R-4 Żoliborz, w grudniu rozpoczęły się jazdy szkoleniowe.
W dniu 29 grudnia 2022r. wagon został wpisany na stan.







DANE TECHNICZNE1)
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi2)
  32900 mm 2480 mm     5
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  240 42 198 350-??? mm 100%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
falownikowy (IGBT) prądu przemiennego TMR 35-18-4 8 8 x 60 kW  
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
    napędowy MA 1 1800 mm
napędowy ME 1 1800 mm
toczne T 2 1800 mm

1) dane pochodzą z materiałów udostępnionych przez Tramwaje Warszawskie sp. z o.o., liczba pasażerów wg normy 5 os/m2.
2) dostępnych dla pasażerów

01.01.2024 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101