TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


WAGONY 13N Z POŁÓWKOWYMI PANTOGRAFAMI


Doświadczenia wielu lat eksploatacji wagonów tramwajowych potwierdziły że im pantograf jest lżejszy i ma mniej ruchomych elementów tym lepiej współpracuje z siecią. Z tego powodu już w latach 60-tych zamiast ciężkich pantografów kolejowych na nowych wagonach 13N montowano pantografy typu Stemmanna (wagony 421-533) lub ich polskie odpowiedniki (od wagonu 610), a na początku lat 70-tych takie same zamontowano na pozostałych trzynastkach. Nowe pantografy (OTK-1) mimo że były lżejsze, nadal często były przyczyną licznych uszkodzeń sieci trakcyjnej. Pod koniec lat 70-tych rozpoczęto więc próby z pantografami połówkowymi.

Pierwszy taki pantograf założono 15.11.1977 na wagonie 174 (skład 176+174+175). Niestety 2 dni później wagon uległ wypadkowi i pantograf zdjęto. Kolejne pantografy połówkowe zamontowano kilka tygodni później na wagonach 135 (skład 134+135+123, pantograf był założony "z włosem") oraz 169 (skład 166+169+167, pantograf założony "pod włos"). W związku z montażem połówkowego pantografu w wagonie 169 przesunięto wlot linki na lewą część dachu oraz założono układ bloczków. Na przełomie 1977/1978r zmieniono kolejność wagonów tworząc składy 176+175+174 i 166+167+169. Kilkumiesięczna eksploatacja nie potwierdziła jednak pokładanych nadziei i pantografy połówkowe zastąpiono zwykłymi.

     


Kolejną próbę podjęto dopiero w 1994r. Na wagonie 821 (pierwszy wagon zmodernizowanej wtedy 'żaby') zamontowano połówkowy pantograf prod. Stemmann w układzie "z włosem" (drugi wagon składu posiadał pantograf klasyczny). Tym razem pantograf przetrwał ponad rok i został zdjęty dopiero w czerwcu 1995r.

     


W 2002r. pantografy połówkowe ponownie pojawiły się na wagonach typu 13N. Tym razem było to związane z przejściowym brakiem w magazynach TW odbieraków typu OTK-1. W maju 2002r. pantografy połówkowe (typu OTK-2) zostały zamontowane na świeżo wyremontowanym składzie 540"+492, a w czerwcu na kolejnym 706+707 (w obu składach są opuszczane na sznurek). Rezultaty są obiecujące (oba składy posiadają nadal pantografy połówkowe) jednakże TW uznało że nie warto zanadto inwestować w wagony typu 13N i zrezygnowano z montażu pantografów połówkowych na kolejnych remontowanych wagonach tego typu. Wagon 707 stracił pantograf połówkowy podczas remontu w sierniu 2005r, wagon 706 - podczas remontu w listopadzie 2005r.

     


Wagon 707 stracił pantograf połówkowy podczas remontu w sierniu 2005r, wagon 706 - podczas remontu w listopadzie 2005r. Ostatnie dwa wagony (skład 540"+492) straciły pantografy połówkowe OTK-2 podczas remontu w grudniu 2005r.


19.01.2006 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101