TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


WAGON TYPU 112N


W 1995r. Konstal wyprodukował dla Warszawy wagon typu 112N. Jest to pierwszy wyprodukowany w Polsce wagon niskopodłogowy (niska podłoga jest tylko w części wagonu). Tramwaj 112N jest wagonem przegubowym, dwuczłonowym. Pudło wagonu o konstrukcji stalowej, spawanej z profili zamkniętych oparte jest na 3 wózkach - człon przedni oparty jest na dwóch wózkach, człon drugi - na jednym wózku (trzecim) oraz wsparty na członie przednim. Część niskopodłogowa (wysokość podłogi nad główką szyny 340mm) znajduje się w drugim członie na na wprost 3 drzwi, ma długość 2780mm (powierzchnia części niskopodłogowej stanowi 24% powierzchni podłogi wagonu dostępnej dla pasażerów stojących), oddzielona jest od części wysokopodłogowej trzema schodkami (o szerokości 60cm i wysokości 18cm każdy). Wagon otrzymał całkowicie nowy kształt przodu - zastosowano szybę panoramiczną co poprawia widoczność ze stanowiska motorniczego (niestety przy okazji nie pomyślano o estetyce). Zastosowano nowy typ pulpitu motorniczego prod. Elmor, na tylnym pomoście zamontowano pulpit manewrowy. Sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak znajduje się w podłodze). Zastosowano 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych z napędami BODE i funkcją rewersowania.

Zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty na tyrystorach GTO (zbliżony do zastosowanego w I serii wagonów 105N2k), z 6 silnikami samoprzewietrzalnymi PRSZx64y/2 (prod. Elmor) o mocy 41,5 kW każdy, połączonymi parami równolegle w 3 grupy. Obwody pomocnicze są zasilane z przetwornicy statycznej prod. ABB, wytwarzającej prąd stały o napięciu 40V oraz baterii akumulatorów.

   


Wagon posiada 3 wózki napędowe (dwa skrajne 5NN i środkowy 5NN/1). Wózki te konstrukcyjnie są zbliżone do wózków 2NNf. Wózki typu 5NN znajdujš się pod członami, wózek typu 5NN/1 pod przegubem (faktycznie mocowany jest do pierwszego członu). Wózki odróżniają się od siebie elementami odsprężynowania drugiego stopnia.
Ramę wózka tworzą dwie ostojnice połączone ze sobą również dwoma poprzecznicami. Na obu końcach podłużnic zamontowane są (poprzez elastyczne wkładki klinowe i maźnice z łożyskami) osie zestawów kołowych. Do poprzecznic zamocowane są przekładnie i silniki trakcyjne. Z ramą wózka połączona jest częściowo elastycznie (poprzez sprężyny stalowo-gumowe i amortyzatory hydrauliczne) belka bujakowa, która z kolei połączona jest z pudłem wagonu poprzez czop skrętu (element pudła wagonu) osadzony elastycznie w znajdującym się w belce bujakowej gnieździe czopa.
Celem zmniejszenia przenoszenia drgań na pudło wagonu i poprawy komfortu pasażerów wózek 6NNa posiada dwa stopnie odsprężynowania. Pierwszy stopień odsprężynowania stanowią 4 pary elastycznych wkładek klinowych (zamocowanych pomiędzy podłużnicami wózka a maźnicami z łożyskami osi zestawów kołowych), amortyzujące ruchy zestawów kołowych względem ramy wózka. Drugi stopień stanowią 2 sprężyny metalowo-gumowe (po 1 na każdą stronę wózka) oraz 2 dodatkowe amortyzatory hydrauliczne (po jednym na każdą stronę wózka) - dzięki temu wytłumiane są drgania pomiędzy ramą wózka i pudłem wagonu. Wózki 5NN i 5NN/1 wyposażone są w układ smarowania obrzeży kół (REBS).

 
 


Podłoga wagonu jest wyłożona wykładziną antypoślizgową, zastosowano pierwotnie 29 siedzeń z miękkimi poduszkami (w tym 4 składane - umieszczone w części niskopodłogowej). Ściany wyłożono laminatami poliestrowymi, a dzięki zwiększonej głębokości dachu zastosowano nowy system oświetlenia wnętrza (kasetony) oraz panele informacyjne (w ramach systemu informacji pasażerskiej prod. R&G).

     


Wagon został wpisany na stan 27 grudnia 1995r. (choć dotarł do Warszawy dopiero wiosną 1996r.) i przydzielony do zajezdni R-2 Praga. Początkowo kursował na liniach 2 i 7, okazał się jednak zbyt mały w stosunku do zapotrzebowania na tych liniach. W dniu 1 czerwca 1997r. wagon przenumerowano na 3001 (zmiana systemu numeracji). Już po kilku latach eksploatacji dokonano kilku przeróbek m.in. zmodernizowano układ elektryczny oraz znacząco poszerzono schodki pomiędzy częścią nisko- i wysokopodłogową (dokładając skośnie ustawioną część schodów od strony drzwi wejściowych oraz usuwając jedno siedzenie sprzed III drzwi). W latach 1997-2002 wagon kursował na linii 21 lub (sporadycznie) na linii 3. W maju 2002r. usunięto wyświetlacze boczne i zastąpiono je tradycyjnymi tablicami (pozostawiono tylko wyświetlacze przedni i tylny - zmiana ta była spowodowana małą elastycznością systemu R&G) - od tego czasu wagon pojawia się na wszystkich liniach obsługiwanych przez R-2 Praga. W 2005r. dotychczasowe maszyny drzwiowe BODE zastąpiono nowymi IGE.

   
     
 


W okresie marzec-kwiecień 2008r. wagon 3001 przeszedł w ZNT T-3 remont (NG I). Podczas remontu wprowadzono liczne modyfikacje - m.in. wymieniono pantograf (na Stemmann Fb700), wymieniono silniki (na LTa-220), zmodernizowano pulpit motorniczego, zmieniono wygrodzenie kabiny motorniczego, wymieniono siedzenia pasażerskie na nowe prod. Taps (identyczne jak w 105N2k/2000), przy okazji usuwając 4 siedzenia odchylane, wymieniono oświetlenie przedziału pasażerskiego, zmieniono układ poręczy przy przegubie, zamontowano system informacji pasażerskiej BUSE, zmodernizowano sterowanie drzwiami, wymieniono płaty drzwi, zmieniono osie w wózkach jezdnych, zmieniono lusterka (na identyczne jak w 116Na/1). Wagon po raz pierwszy po NG wyjechał 7 maja 2008r. (na jazdę próbną), do ruchu liniowego powrócił w połowie maja.

 
   
 


W okresie wrzesień 2016r - luty 2017r. wagon 3001 przeszedł w ZNT T-3 kolejny remont (NG II). Podczas remontu wprowadzono niewielkie modyfikacje - m.in. zmodyfikowano ściany czołowe i wymieniono wyłożenia siedzeń pasażerskich. Po remoncie wagon pojawiał się niezbyt często (macierzysta zajezdnia miała uwagi do funkcjonowania niektórych podzespołów wagonu).
W dniu 15 listopada 2018r. wagon został przeniesiony z zajedni R-2 Praga na zajezdnię R-1 Wola. Od tego czasu regularnie pojawia się w ruchu liniowym. Początkowo kursował wyłącznie na linii 28, po kilku tygodniach zaczął pojawiać się każdej linii obsługiwanej przez wolską zajezdnię - w tym na mocno obciążonych liniach (m.in. 9, 10 i 24). Wywołało to ostrą reakcję ZTM (organizatora warszawskiej komunikacji) - od tego czasu wagon może pojawić się tylko na liniach 13, 14, 20, 27 i 28.

   

DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  19650mm 2400mm 3360mm 26,0 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  204 24+41) 176 890/340mm 24%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy (GTO) prądu stałego PRSZx64y/2 --> LTa-2202) 6 6 x 41,5 kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
  6400mm napędowe 5NN 2 1900mm
napędowy 5NN/1 1 1900mm
liczba miejsc - wg normy 0.15m2/pasażera
1) po NG I - 24 miejsca siedzące
2) wymiana silników podczas NG I

03.11.2019 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101