TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU 105N1k


W 1995r. Konstal wyprodukował dla Warszawy 2 wagony typu 105N1k (pierwotne oznaczenie fabryczne 105N1g). Wagony otrzymały pudło trzydrzwiowe o podwyższonej trwałości (blachy poszycia zewnętrznego o grubości 2mm) z drzwiami odskokowo-uchylnymi (napędy i płaty drzwiowe produkcji IFE), w odróżnieniu od wcześniejszych 105Ng pudła wagonów 105N1k otrzymały rynienki dachowe. Zastosowano rozruch impulsowy oparty na tyrystorach GTO (produkcja GEC-Alsthom ACEC, sterownik umieszczono w nietypowym miejscu - pod 3 i 4 siedzeniem) z przetwornicą statyczną (prod. ABB Transportation) i 4 silnikami o mocy 41,5kW każdy. Wagony posiadały w belce grzbietowej obejście na rozrusznik (dzięki czemu w razie problemów z układem rozruchu łatwo mogły być przebudowane na oporowe). Wagony otrzymały zintegrowany pulpit motorniczego, pantografy połówkowe z mechanizmem elektromechanicznego opuszczania pantografu. Wykończenie wnętrza jest podobne do poprzednich typów, wagony wyróżniały się jedynie układem siedzeń po lewej stronie (siedzenia 3 i 4 posiadały wspólne oparcie, pod nimi umieszczony był sterownik zawiadujący pracą całej aparatury).

Wagony zostały wpisane na stan 27 grudnia 1995r. i przydzielone do zajezdni R-2 Praga, pojawiały się na wszystkich obsługiwanych przez tę zajezdnię liniach. Wagony okazały się dopracowane (bardzo dobre oceny motorniczych zbierał zwłaszcza układ antypoślizgowy), niestety koszt aparatury (a przez to i całego wagonu) był za wysoki jak na możliwości TW i nie zamawiano więcej wagonów tego typu (w zamian zadecydowano o dalszych zakupach wagonów 105N2k z tańszą aparaturą polskiej produkcji). Po kilku latach eksploatacji zaczęły się pojawiać pierwsze awarie i wtedy problemem okazała się nietypowość belgijskiej aparatury i wysoki koszt części zamiennych (nawet drobne awarie prowadziły nieraz do długotrwałego unieruchomienia składu). Wiosną 2004r. po kolejnej awarii skład został odstawiony na stałe. Po kilku miesiącach zadecydowano o przebudowie wagonów do standardu 105N2k (wersja V) i 25 sierpnia 2004r. został przekazany do ZNT T-3 (wagony zostały odebrane z modernizacji 7 stycznia 2005r.). Obecnie w Warszawie nie istnieje już żaden wagon typu 105N1k.



DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  13500mm 2400mm 3060mm 17,7 t 3
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  123 22 101 910mm -
układ rozruchu rodzaj silników typ silników ilość silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy (GTO) prądu stałego LTd-220 4 4 x 41,5kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ ilość rozstaw osi w wózku
  6000mm napędowe 2NNf 2 1900mm
liczba miejsc - wg normy 0.15m2/pasażera


  MODYFIKACJE W WARSZAWSKICH STOPIĄTKACH  

  SIEDZENIA W WARSZAWSKICH STOPIĄTKACH  


02.11.2013 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101