TRAMWAJE WARSZAWSKIE | |
STRONA PRYWATNA |
TOROWISKO W TECHNOLOGII "RHEDA CITY" |
Torowisko wykonane w technologii "Rheda City" jest torowiskiem bezpodsypkowym o ciągłym lub punktowym (w zależności od zastosowanej nawierzchni)
podparciu szyny. Jest to jedna z najnowocześniejszych technologii, łatwa w eksploatacji a zarazem znacznie zmniejszająca hałas i wibracje wywoływane przez przejeżdżające wagony tramwajowe
W zależności od zastosowanej nawierzchni wyróżnia się dwie odmiany
- z nawierzchnią asfaltowobetonową, umożliwiającą korzystanie z torowiska przez samochody lub autobusy komunikacji miejskiej, stosowaną na torowiskach niewydzielonych.
- z nawierzchnią trawiastą, stosowaną na torowiskach wydzielonych.
Torowisko składa się z podbudowy betonowej, szyny rowkowej, gumowych elementów wyciszających i zabudowy. W zależności od odmiany torowiska
różnice dotyczą podkładów (stanowiących część podbudowy betonowej), elementów wyciszających i zabudowy (asfaltobeton lub trawa).
TOROWISKO Z ZABUDOWĄ ASFALTOBETONOWĄ - OPIS | ||||||||
TOROWISKO Z ZABUDOWĄ TRAWIASTĄ - OPIS | ||||||||
RÓŻNICE |
TOROWISKO Z ZABUDOWĄ ASFALTOBETONOWĄ
Szyny i elementy wibroizolacyjne. W technologii "Rheda City" stosowane są szyny rowkowe Ri60N. Odcinki szyn łączone są ze sobą za pomocą spawania termitowego.
W odmianie z zabudową asfaltobetonową szyny mocowane są za pomocą łapek do prefabrykowanych podkładów betonowych
(stanowiących podparcie w trakcie montażu torowiska), natomiast
po wylaniu betonowej płyty podbudowy spoczywają na niej całą powierzchnią stopki (ciągłe podparcie szyny). Celem
sprężystego posadowienia szyny na płycie podbudowy oraz zmniejszenia wibracji i hałasu stopka szyny umieszczana jest w gumowej otulinie, natomiast
w komorach łubkowych umieszczane są gumowe kształtki wibroizolacyjne.
Zabudowa. Zabudowę torowiska stanowią dwie warstwy asfaltobetonu, sięgające do poziomu główki szyny. Celem uszczelnienia,
szczeliny po obu stronach główki szyny są wypełniane trwale elastyczną masą zalewową.
Prace budowlane prowadzone są etapami. Pierwszym jest przygotowanie podtorza - utwardzenie podłoża gruntowego, ułożenie geowłókniny
oraz wykonanie i utwardzenie warstwy ochronnej z mieszanki drobnoziarnistych kruszyw naturalnych.
Na warstwie ochronnej układane są (w odstępach co 75cm) prefabrykowane podkłady betonowe o częściowo odkrytym zbrojeniu.
Kolejnym etapem jest próbne ułożenie szyn na podkładach, a następnie (po uniesieniu na drewnianych kołkach i wzajemnym dopasowaniu poszczególnych
odcinków) szyny są łączone za pomocą spawania termitowego. Zespawane termitowo szyny po zeszlifowaniu naddatków spawu są układane na podkładach
i mocowane do nich za pomocą łapek mocujących. Powstały w ten sposób ruszt torowy jest następnie unoszony ponad poziom warstwy ochronnej
za pomocą śrub (wkręcanych w otwory znajdujące się w co drugim podkładzie) opierających się na specjalnych stopkach.
Po założeniu na stopki szyn gumowej otuliny oraz umieszczeniu w komorach łubkowych gumowych elementów wiboizolacyjnych
następuje wylewanie "na mokro" betonowej płyty podbudowy. Po zastygnięciu betonu usuwane są
z podkładów śruby unoszące (przed wylaniem płyty) ruszt torowy, a pozostałe po tym otwory są zaślepiane.
Następnie wylewane są dwie warstwy asfaltobetonu, sięgające do poziomu główki szyny.
Ostatnim etapem jest usunięcie naddatków asfaltobetonu z szyn oraz wypełnienie
trwale elastyczną masą zalewową (celem uszczelnienia) szczelin po obu stronach główki szyny.
Po dokonaniu tych prac (i pomyślnym przejściu prób technicznych) torowisko jest gotowe do eksploatacji.
TOROWISKO Z ZABUDOWĄ TRAWIASTĄ
Szyny i elementy wibroizolacyjne. W technologii "Rheda City" stosowane są szyny rowkowe Ri60N. Odcinki szyn łączone są ze sobą za pomocą spawania termitowego.
W odmianie z zabudową trawiastą szyny mocowane są sprężyście (za pomocą specjalnych sprężyn)
do prefabrykowanych podkładów betonowych (stanowiących podparcie tak w trakcie montażu torowiska jak i podczas jego użytkowania).
Po wylaniu betonowej płyty podbudowy szyny znajdują powyżej jej poziomu, nadal opierając się na podkładach
(punktowe/nieciągłe podparcie szyny). Celem zmniejszenia wibracji i hałasu stopka szyny umieszczana jest w gumowej otulinie, natomiast
w komorach łubkowych umieszczane są gumowe kształtki wibroizolacyjne. w Warszawie stosowane były dwa typy kształek wiboizolacyjnych
- typ 1 - kształtki szersze, wypełniające komory łubkowe i równocześnie osłaniające mocowania szyn do podkładów, górna krawędź kształtki sięga do poziomu
główki szyny
- typ 2 - kształtki węższe, wypełniające tylko komory łubkowe (stosowane wtedy są dodatkowe listwy gumowe ponad stopką szyny
oraz plastikowe osłony mocowań szyn do podkładów), górna krawędź kształtki sięga poniżej poziomu główki szyny
Zabudowa. Zabudowę torowiska stanowi zasypka ziemna (humus) z rosnącą w niej trawą (oddzielona od podbudowy betonowej za pomocą geowłówniny).
Zasypka ziemna sięga do poziomu górnej krawędzi kształtek gumowych - tak więc przy zastosowaniu typu 1 kształtek zasypka sięga do poziomu główki szyny,
przy zastosowaniu typu 2 kształtek - poniżej poziomu główki szyny (główka szyny wystaje ponad powierzchnię gruntu).
Prace budowlane prowadzone są etapami. Pierwszym jest przygotowanie podtorza - wykonanie układu drenażowego,
utwardzenie podłoża gruntowego, ułożenie geowłókniny
oraz wykonanie i utwardzenie warstwy ochronnej z mieszanki drobnoziarnistych kruszyw naturalnych.
Na warstwie ochronnej układane są (w odstępach co 75cm) prefabrykowane podkłady betonowe o częściowo odkrytym zbrojeniu.
Kolejnym etapem jest próbne ułożenie szyn na podkładach, a następnie (po uniesieniu na drewnianych kołkach i wzajemnym dopasowaniu poszczególnych
odcinków) szyny są łączone za pomocą spawania termitowego. Zespawane termitowo szyny po zeszlifowaniu naddatków spawu są układane na podkładach
i mocowane do nich za pomocą sprężyn mocujących. Powstały w ten sposób ruszt torowy jest następnie unoszony ponad poziom warstwy ochronnej
za pomocą śrub (wkręcanych w otwory znajdujące się w co drugim podkładzie) opierających się na specjalnych stopkach.
Po założeniu na stopki szyn gumowej otuliny oraz umieszczeniu w komorach łubkowych gumowych elementów wiboizolacyjnych
następuje wylewanie "na mokro" betonowej płyty podbudowy. Po zastygnięciu betonu usuwane są
z podkładów śruby unoszące ruszt torowy, a pozostałe po tym otwory są zaślepiane.
Następnie układana jest geowłównina, a na niš wysypywany humus (nawierzchnia ziemna), sięgająca do poziomu górnej krawędzi kształtek gumowych.
Ostatnim etapem jest wysianie trawy.
Po dokonaniu tych prac (i pomyślnym przejściu prób technicznych) torowisko jest gotowe do eksploatacji.
Rheda City - dodatki
Torowisko w technologii NBS ("Rheda City") pozwala na znaczne zmniejszenie drgań wywoływanych przez przejeżdżające tramwaje
i ograniczenie wywoływanego przez nie hałasu (o około 5-10 dB) - co znacząco zmniejsza uciążliwość dla otoczenia
i poprawia komfort życia mieszkańców sąsiadujących domów, a także (dzięki ograniczeniu drgań)
zwiększa komfort jazdy pasażerów i zmniejsza szkodliwy wpływ na podłoże, zarazem umożliwia poruszanie się po nim pojazdów uprzywilejowanych.
Technologia ta daje także duże oszczędności podczas eksploatacji
- żywotność tego typu torowiska jest oceniana na około 20-25 lat, a koszty bieżącego utrzymania i konserwacji torów są ograniczone do minimum.
W Warszawie technologia NBS została zastosowana po raz pierwszy podczas remontu torowiska w ciągu Alej Jerozlimskich latem 2007r. W krótkim czasie stała się najpopularszym typem
torowisk bezpodsypkowych w stolicy.
ulica | odcinek | długość (mtp)1) | realizacja |
ul. Banacha | przejazd przez południową jezdnię ul. Banacha | 144 mtp | 2007r. |
Aleje Jerozolimskie | pl. Starynkiewicza - Emilii Plater | 1368 mtp | |
Marszałkowska - Smolna | 2000 mtp | ||
węzeł torowy na pl. Zawiszy (w tym przejazdy przez jezdnie ul. Towarowej) | 296 mtp | ||
węzeł torowy na Rondzie Dmowskiego2) (bez krzyżownic i przejazdów przez jezdnie) | 85 mtp | ||
al. Poniatowskiego | wschodni przyczółek Mostu Poniatowskiego - Rondo Waszyngtona | 1140 mtp | |
węzeł torowy na Rondzie Waszyngtona (w tym przejazdy przez jezdnie ul. Waszyngtona) | 232 mtp | ||
ul. 11 Listopada | Targowa - Szwedzka | 1299,5 mtp | 2008r. |
ul. Filtrowa | pl. Narutowicza - wsch. kraniec platformy przystanku "Raszyńska 04" | 937,9 mtp | |
ul. Puławska | przejazdy przez jezdnie ul. Waryńskiego i ul. Goworka | 215,5 mtp | |
ul. Młynarska | Ostroroga - Wolska | 1299,5 mtp | 2009r. |
ul. Kawęczyńska | |||
ul. Chałubińskiego, al. Niepodległości | Aleje Jerozolimskie - Nowowiejska (odcinkowo) | 480 mtp | 2010r. |
al. Niepodległości | Batorego - Rakowiecka | 776 mtp | |
ul. Stalowa | 11 Listopada - Czynszowa | 941 mtp | |
ul. Towarowa | przejazd przez jezdnię ul. Srebrnej | 51 mtp | |
pl. Unii Lubelskiej | 200 mtp | 2011r. | |
pl. Wilsona | przejazdy przez jezdnie ul. Mickiewicza | 142 mtp | |
ul. Mickiewicza | pl. Inwalidów - płn. przyczółek wiaduktu3) | 829 mtp | |
ul. Kaliskiego | przejazdy przez jezdnie ul. Kaliskiego i ul. Radiowej | 178 mtp | |
ul. Targowa | Kijowska - Zamoyskiego | 816 mtp | |
węzeł torowy Targowa / Kijowska | 1019 mtp | ||
al. Zieleniecka | Zamoyskiego - Rondo Waszyngtona3) | ||
Rondo Waszyngtona | 536 mtp | ||
ul. Marymoncka | Trasa Mostu Północnego - płd. kraniec platformy przystanku "Cm. Włoski" | 626 mtp | |
węzeł torowy Marymoncka - Trasa Mostu Północnego | 757 mtp | ||
Aleje Jerozolimskie / al. Jana Pawła II | węzeł torowy na Rondzie Czterdziestolatka | 183 mtp | 2012r. |
al. Jana Pawła II | (na długości przyczółków estakad) | 165 mtp | |
ul. Marszałkowska | Aleje Jerozolimskie - pl. Zbawiciela4) | 2430 mtp | |
płn. kraniec platformy przystanku "Świętokrzyska 05" - płd. kraniec platformy przystanku "Świętokrzyska 06" | 288 mtp | ||
ul. Powstańców Śląskich | przejazdy przez jezdnie ul. Człuchowskiej i ul. Konarskiego | 84 mtp | |
ul. Górczewska | przejazd przy Tesco | 56 mtp | |
ul. Zgrupowania "Kampinos" | węzeł Młociny - Encyklopedyczna4) | 2398 mtp | |
Trasa Mostu Północnego | Marymoncka - zach. przyczółek Mostu Północnego (Marii Curie-Skłodowskiej) | 3229 mtp | |
wsch. przyczółek Mostu Północnego (Marii Curie-Skłodowskiej) - kraniec "Stare Świdry" | |||
ul. Puławska | przejazdy przez jezdnie ul. Idzikowskiego, al. Wilanowskiej, al. Lotników, ul. Smyczkowej | 304 mtp | 2013r. |
ul. Popiełuszki | Słowackiego - pl. Grunwaldzki3) | 2015 mtp | |
Rondo ONZ | 842 mtp |
|