TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


PRZETARG NA TRAMWAJE WYSOKOPODŁOGOWE


W dniu 27 stycznia 2005r ogłoszono zwycięzcę przetargu na dostawę 30 pojedynczych wagonów wysokopodłogowych. Największą rolę w wyborze nowych tramwajów odegrała cena, nie dziwne więc że wygrała Fabryka Pojazdów Szynowych (Cegielski) z Poznania, która nowe wagony wyceniła na 56,7 mln (pozostałe oferty były znacznie droższe). Zwycięzca z Poznania ma niewielkie doświadczenie w produkcji tramwajów - jak dotychczas złożono tam z dostarczonych elementów 6 wagonów typu Tatra RT6N (swego czasu mocno awaryjnych, co jednak bardziej wynikało z niedopracowania czeskiej konstrukcji niż z jakości wykonanych w FPS prac) oraz zbudowano 60 pudeł do doczep typu 4NBWE/NB4 dla Rostocku i Lipska.
Przetarg zakończył się w styczniu ale jeszcze do lipca ciągnęły się odwołania przegranych oferentów, tak więc dopiero 29 lipca TW podpisały umowę z FPS na dostawę tramwajów (wartość umowy - 56,86 mln zł).

Nowe tramwaje, oznaczone 123N, będą miały trzydrzwiowe pudło o długości 14,3 m, lepszą wentylację wnętrza (dzięki przesuwnym szybkom w oknach), zostaną wyposażone w stosowaną już w TW aparaturę (m.in. impulsowy układ rozruchu oparty o tyrystory GTO z silnikami prądu stałego i możliwością oddawania energii do sieci).

wizualizacja zwycięskiego projektu FPS


Prototyp nowego tramwaju miał powstać na przełomie marca i kwietnia 2006, jesienią tegoż roku miały dojechać do Warszawy pierwsze trzy wagony, pozostałe natomiast - w 2007r. Niestety w styczniu 2006r. okazało się że poznańska fabryka ma niemałe opóźnienie - wg producenta wagonów prototyp będzie gotowy "prawdopodobnie w lipcu". Na dodatek poznański producent miał problem ze znaleziem odpowiedniej liczby chętnych do pracy przy budowie tramwajów. Ostatecznie prototyp tramwaju 123N wyjedzie na próby we wrześniu natomiast pozostałe tramwaje mają dotrzeć do Warszawy zgodnie z założonym harmonogramem.


24.08.2006 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101