TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


GT6N  (BREMA)


W 1989r. firmy AEG z Berlina i MAN/GHH z Norymbergi wyprodukowały wspólnie prototyp pierwszego na świecie tramwaju całkowicie niskopodłogowego. Wagon GT6N jest wagonem jednokierunkowym, trójczłonowym, pudło wagonu o konstrukcji samonośnej wykonane ze stali o podwyższonej odporności na korozję opiera się na 3 wózkach napędowych (każdy z nich posiada jedną parę kół tocznych i jedną parę kół napędzanych, każda para kół jest połącznych ze sobą osią portalową). Wagon ma długość 26,8m, szerokość 2,3m, posiada 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych, może pomieścić 170 pasażerów (przy normie 4 pas/m2), w tym 60 na miejscach siedzących. Tramwaj posiada impulsowy układ rozruchu, napedzany jest 3 asynchronicznymi silnikami prądu przemiennego o mocy 100kW każdy (każdy z nich napędza jedną parę kół wózka napędowego poprzez wał poprzeczny i dwie przekładnie czołowe, przy czym w I wózku napędzana jest przednia para kół, natomiast w II i III wózku napędzana jest tylna para kół), chłodzonymi płynem, umieszczonymi pod podłogą wzdłuż pojazdu. Pantograf połówkowy produkcji Stemmann umieszczono na tylnym członie wagonu, w układzie "pod włos". Wagon jest całkowicie niskopodłogowy - wysokość podłogi nad główką szyny wynosi 350mm, natomiast w wejściach jest obniżona do 300mm.

           


Wagon po roku testów trafił do Bremy gdzie otrzymał numer taborowy 801. Jako pierwszy wagon o całkowicie niskiej podłodze często odwiedzał inne miasta w ramach jazd pokazowych. W dniach 21-25 września 1992r. wagon był prezentowany w Warszawie. Pierwszego dnia odbył się pokaz dla władz MZK i miasta, w kolejnych dniach wagon kursował po Warszawie na linii 36 (Wyścigi-Marymont). Wagon wzbudził duże nadzieje na odnowę taboru warszawskich tramwajów, niestety jazdy testowe dobitnie pokazały że szybkie wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnych wagonów tramwajowych jest ze względu na trudności ekonomiczne (cena) i techniczne (wyszkolenie pracowników oraz modernizacja torowisk i zajezdni) niemożliwe, stąd MZK Warszawa zadecydowało o dalszej współpracy z Konstalem i wprowadzaniu nowinek technicznych metodą "małych kroków" (czego rezultatem były kolejne odmiany stopiątek). Wagon GT6N po jazdach testowych w Polsce wrócił do macierzystej Bremy, gdzie w 1993r. został przenumerowany na 3801. W 1998r. wagon został sprzedany do szwedzkiego miasta Norrköping (przekazany w czerwcu tegoż roku), gdzie otrzymał numer taborowy 21 i jeździ do dziś (w międzyczasie w 2000r. wymieniono silniki na mocniejsze o mocy 100kW każdy).

       
       

DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  26800 mm 2300 mm 3290 mm 26,8 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  1961) 67 1291) 350 mm 100%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy prądu przemiennego   3 3 x 85 kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
    napędowe   3 1850 mm
dane na podstawie Blickpunkt Strassenbahn, liczba pasażerów przeliczona wg normy 5 os/m2.

1) wg normy 4 os/m2 - 103 miejsca stojące, 170 miejsc ogółem


11.12.2007 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101