TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


PODSTACJE TRAKCYJNE


Podstacja trakcyjna to zwykle wolnostojący budynek, wyposażony w urządzenia odpowiadające za przetwarzanie i rozdział energii elektrycznej oraz pełniące funkcje pomiarowe i zabezpieczające. Przetwarzanie polega na przekształceniu prądu przemiennego o napięciu 15 kV (dostarczanego przez sieć energetyki zawodowej) na prąd stały o napięciu 600V. Obniżenie napięcia odbywa się z wykorzystaniem transformatorów, natomiast prostowanie prądu za pomocą prostowników (przekształtników).

Do podstacji trakcyjnej doprowadzone są dwie linie zasilania z sieci energetycznej - główna oraz rezerwowa. Podstawowo podstacja jest zasilana z głównej linii zasilania, w przypadku jej awarii możliwe jest przełączenie zasilania na linię rezerwową. Linie zasilające wprowadzone są poprzez wyłączniki mocy do rozdzielnicy średniego napięcia (RSN), do szyn zbiorczych. Z szyn zbiorczych rozdzielnicy prąd trójfazowy przepływa do pierwotnych uzwojeń transformatorów. Transformatory obniżają napięcie w taki sposób, by po jego wyprostowaniu wynosiło 660 V. Transformatory są zwykle umieszczone w oddzielnych komorach dostępnych tylko z zewnątrz i odpowiednio wentylowane. Z uzwojeń wtórnych transformatora prąd o obniżonym napięciu płynie do prostownika, w którym jest przekształcany w prąd stały. Z bieguna dodatniego prostownika prąd przepływa kablem do rozdzielnicy prądu stałego (RPS), do szyn zbiorczych (szyna dodatnia), skąd poprzez wyłączniki szybkie, zasilacze i kable zasilające - do sieci trakcyjnej. Prąd powrotny trafia przez szafę kabli powrotnych (SKP) do bieguna ujemnego prostownika.
Podstacja posiada zabezpieczenia, odłączające dopływ prądu do sieci w przypadku awarii sieci (np. zerwanie sieci zasiającej lub uszkodzenie izolatora) lub na skutek przeciążeń (zbyt duży pobór prądu przez tramwaje). Rozłączanie i załączanie zasilania jest dokonywane za pomocą wyłączników szybkich. Podstacje dodatkowo posiadają układ zasilania potrzeb własnych, zapewniający energię elektryczną do sterowania pracą podstacji, oświetlenia i wentylacji. Zasilanie układu odbywa się poprzez transformatory potrzeb własnych z napęciem wyjściowym 400 V / 230 V lub bezpośrednio z sieci miejskiej. W podstacjach stosowane są transformatory suche wykonane w izolacji żywicznej z uzwojeniami miedzianymi, do prostowania prądu stosowane są 12-pulsowe prostowniki diodowe (przekształtniki, pracujące w układzie podwójnego mostka 3-fazowego).
Sieć trakcyjna składa się z sieci jezdnej (napowietrznej) oraz sieci powrotnej (szyny toru tramwajowego). Obwód prądu zostaje zamknięty poprzez wagon tramwajowy. Prąd płynie dalej po szynach i za pomocą kabla powrotnego dopływa do szyny ujemnej w podstacji.

Aktualnie w Warszawie pracują 44 podstacje trakcyjne, kolejne 5 jest w budowie (jedna w powstającej zajezdni Annopol, pozostałe cztery - Zajączkowska A, Zajączkowska B, Idzikowskiego, Wilanowska - na budowanej trasie na Wilanów). Wszystkie podstacje są sterowane zdalnie z Centralnej Dyspozytorni, znajdującej się przy ul. Filtrowej 3, mogą być również sterowane automatycznie oraz ręcznie przez obsługę na miejscu.
Ciekawostką jest powstająca podstacja Zajączkowska - będzie to pierwsza w Warszawie podstacja podziemna (wszystkie pozostałe są zlokalizowane w dedykowanych budynkach), zarazem - pierwsza podwójna (w jednej budowli znajdą się dwa niezależnie od siebie pracujące zespoły transformatorów i prostowników wraz z układami sterowniczymi).
Każda podstacja ma zasilanie podstawowe i rezerwowe (kable 15 kV w gestii operatora sieci dystrybucyjnej), niektóre są dodatkowo łączone ze sobą kablami rezerwowymi 15 kV zarządzanymi przez Tramwaje Warszawskie. Umożliwia to utrzymanie zasilania w przypadku punktowych awarii po stronie operatora sieci dystrybucyjnej, było wykorzystane także jako zasilanie tymczasowe podczas jednego z etapów budowy trasy tramwajowej na Nowodwory (do czasu wybudowania przez OSD z kilkumiesięcznym opóźnieniem przyłącza do podstacji Nowodwory).

       
     
 


PODSTACJE TRAKCYJNE
nazwa oznaczenie
literowe
oznaczenie
cyfrowe
adres rok budowy moc    
17 Stycznia SS 73 KOR 43 1970 1400 kW    
Aleje Jerozolimskie AJ 47 Aleje Jerozolimskie 134 1967 1600 kW    
Annopol AN 79 Annopol 4 1971 1650 kW    
Bema BE 83 Bema 99 1989 750 kW    
Boboli CH 67 Boboli 13a 1969 2400 kW    
Ćmielowska ĆM 95 Botewa 1 2014      
Dobrowoja D 17 Dobrowoja 14/16 1957 1800 kW    
Filtrowa F 11 Filtrowa 3 1952 1450 kW    
Goleszowska GO 57 Goleszowska 4 1967 1200 kW    
Grzybowska GR 63 Grzybowska 67/69 1968 1600 kW    
Jagiellońska JG 39 Jagiellońska 35 1966 2000 kW    
Jasna J 13 Jasna 22 1959 900 kW    
Karska KA 53 Karska 13 1967 1200 kW    
Kawęczyńska KW 49 Kawęczyńska 16 1967 1800 kW    
Krucza KR 35 Krucza 5/7 1965 900 kW    
Lotników LW 19 al. Lotników 1a 1982 900 kW    
Maczka BM 93 Powstańców Śląskich 133 2005 2000 kW    
Międzyparkowa MP 29 Międzyparkowa 6 1962 1300 kW    
Młociny M 31 Zgrupowania AK "Kampinos" 10 1962 1700 kW    
Niska NI 23 Niska 28 1958 2100 kW    
Nowodwory NW 97 Strumykowa 62 2017      
Obozowa OB 65 al. Prymasa Tysiąclecia 102 1969 1450 kW    
Obrazkowa OA 71 Obrazkowa 14 2013      
Orla OR 43 Orla 4 1967 2000 kW    
Pereca PR 25 Pereca 7/9 1961 1400 kW    
Połczyńska PC 89 Połczyńska 4a 1992 1200 kW    
Powstańców Śląskich PW 87 Powstańców Śląskich 67a 1992 1200 kW    
Rydygiera RA 59 Rydygiera 5 1967 1650 kW    
Siedmiogrodzka SD 21 Siedmiogrodzka 20 1958 1700 kW    
Sokratesa SK 81 Sokratesa 3 1977 2000 kW    
Staniewicka SN 61 Staniewicka 5 1968 1900 kW    
Starzyńskiego ST 69 Starzyńskiego 3 1969 1300 kW    
Tyniecka TA 77 Tyniecka 30 1971 1750 kW    
Waszyngtona WG 55 Waszyngtona 3a 1967 1500 kW    
Winnicka WK 27 Winnicka 8 1958 2150 kW    
Wiśniowa WI 45 Wiśniowa 71 1966 1500 kW    
Witkiewicza WT 15 Witkiewcza 6 1953 1200 kW    
Włościańska 41 Włościańska 52 1965 1100 kW    
Woronicza WA 33 Woronicza 27 1964 2300 kW    
Wrocławska WR 91 Wrocławska 8b 1997 1900 kW    
Zajęcza ZZ 75 Zajęcza 1/3 1970 1400 kW    
Zamoyskiego ZA 37 Zamoyskiego 35 1966 1550 kW    
Złota KN 51 Złota 3 1967 1650 kW    
Żółkiewskiego 85 Żółkiewskiego 2 1991 1700 kW    



01.01.2023 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101