TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU  D


W 1938r. zakupiono kolejne wagony silnikowe w przedsi瑿iorstwie "Wsp鏊nota Interes闚 G鏎niczych" w Katowicach.
Nowe wagony oznaczono jak typ J. Pud這 typu pullmanowskiego, o identycznych rozmiarach jak w typach F i H by這 spawane. Dach typu beczkowego (bezlatarniowy) i pomosty z jednoskrzyd這wymi zasuwanymi drzwiami tworzy造 ca這嗆 z cz窷ci pasa瞠rsk. Dolne cz窷ci dachu (nad 軼ianami czo這wymi) by造 przeszklone, od wewn徠rz posiada造 specjalne mocowania, na kt鏎e zak豉dano rolki z p堯tnem z naniesionymi nazwami kra鎍闚 (tzw. film).
Wagony typu J nie posiada造 tradycyjnych ram podwozi, belkowa obudowa cz窷ci biegowych by豉 integraln cz窷ci konstrukcji pud豉. W trakcie przegl康闚 i remont闚 z tych element闚 wysuwano zestawy ko這we z ma幡icami. Celem lepszego wpisywania si k馧 w 逝ki zastosowano system Peckhama, umo磧iwiaj帷y przesuwanie si osi o 15mm na boki. Kra鎍e resor闚 pi鏎owych by造 po陰czone ze spr篹ynami, na kt鏎ych oparte by這 pud這 wagonu. Zastosowano samoprzewietrzalne silniki trakcyjne o mocy godzinowej 40KM.
Pod這gi mia豉 jeden poziom, by豉 wy這穎na linoleum. 圭iany i sufit wy這穎no drewnem mahoniowym, zastosowano do owietlenia sferyczne plafoniery. Wagony wyposa穎ne by造 w mi瘯kie 豉wki obite sk鏎, pod 豉wkami znajdowa造 si piecyki elektryczne. Okna czo這we by造 trzycz窷ciowe - 鈔odkowa cz窷 z wycieraczk by豉 sta豉, dwie mniejsze boczne by造 obracane wok馧 osi pionowej. Okna boczne by造 dwucz窷ciowe, z mo磧iwo軼i zsuwania g鏎nej po堯wki w d馧. Na dachu w osi wagonu umieszczono pi耩 wentylator闚.
Od typu H nowe wagony r騜ni造 si w篹szymi s逝pkami mi璠zyokiennym (a co za tym idzie - szerszymi oknami bocznymi z opuszczan g鏎n po堯wk) oraz ko豉mi typu SAB z wk豉dkami wyciszaj帷ymi bieg tramwaju.

Nowe wagony w liczbie 12 szt. dostarczono w 1938r., otrzyma造 nr tab. 391-402.
Spo鈔鏚 posiadanych przed wojn wagon闚 odbudowano 9 - o nr tab. 392-400. Odbudowane wagony wraca造 do ruchu w latach 1945-1949. Wagony 392, 395, 396 i 398 (by mo瞠 wi璚ej?) zosta造 przebudowane w latach 1962-1964 na jednokierunkowe - w wagonach tych likwidowano drugi nastawnik, drzwi i stopnie wej軼iowe z "lewej" strony, likwidowano drzwi przesuwne mi璠zy pomostem i przedzia貫m pasa瞠rskim, montowano odmra瘸cze i piecyki na stanowisku motorniczego, wymieniano odbieraki pr康u na no篡cowe (kolejowe). 1 kwietnia 1967r. wagony 392 i 396-398 otrzyma造 dodan do numer闚 tab. cyfr 1. Wagony pocz徠kowo stacjonowa造 w zajezdniach Praga, Wola i Mokt闚, od 1957 - tylko na Woli. Wagony typu J wycofano z ruchu w latach 1960-1968.

   

DANE TECHNICZNE
dane og鏊ne: d逝go嗆 szeroko嗆 wysoko嗆 masa liczba drzwi
  10172mm       2+2
dane og鏊ne: miejsc og馧em miejsc siedz帷ych miejsc stoj帷ych wys. pod這gi % niskiej pod這gi
  50 24 26   -
uk豉d rozruchu rodzaj silnik闚 typ silnik闚 liczba silnik闚 moc godzinowa pr璠ko嗆 maksymalna
r璚zny bezpo鈔edni pr康u sta貫go   2   40KM
podwozie : rozstaw osi rodzaj      
  3190mm nap璠owe      


10.05.2020 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101