TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU 140N


W związku z kolejnym budżetem UE na lata 2014-2020, zapewniającym dofinansowanie do inwestycji w transport zbiorowy w aglomeracjach, w 2015r. podjęto prace nad przetargiem na nowe tramwaje. Jednak pierwszy przetarg, ogłoszony w dniu 3 lutego 2017r. został unieważniony. W drugim przetargu ogłoszonym w dniu 14 września 2018r. wygrała oferta firmy Hyundai Rotem Company.
W dniu 12 czerwca 2019r. w obecności wiceprezydenta Warszawy Roberta Soszyńskiego i ambasador Korei Południowej Miry Sun, Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Hyundai Rotem Company na dostawy 123 nowych tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o kolejne 90 pojazdów. W ramach zamówienia przewidziano dostawę trzech typów tramwajów - 140N ("długie" dwukierunkowe, 85 wagonów), 141N ("długie" jednokierunkowe, 18 wagonów) i 142N ("krótkie" jednokierunkowe, 20 wagonów).


W październiku 2019r. TW zapytało mieszkańców stolicy o preferencje dotyczące wyglądu ścian czołowych nowych tramwajów - zaprezentowane zostały trzy wersje (wszystkie odmienne od wizualizacji prezentowanych podczas podpisania umowy). Ankieta odbyła się w dniach 25-30 października, w listopadzie zaprezentowano jej wyniki. Wygrała wersja trzecia - według specjalistów od marketingu "posiadająca wiele krągłości, ale też śladem uśmiechu nawiązująca do dalekowschodnich motywów".


Pierwotnie przewidywano że pierwsze dwa wagony typu 140N dotrą do Warszawy w kwietniu 2021r., natomiast (po wprowadzeniu ewentualnych uwag odbiorcy) w okresie sierpień 2021 - listopad 2022 zostaną dostarczone pozostałe. Pandemia SARS-CoV-2 (potocznie - "koronawirusa") spowodowała jednak opóźnienia w budowie nowych tramwajów.
Na początku lutego 2021r. TW poinformowało o uznaniu roszczeń producenta dotyczących opóźnień z przyczyn od niego niezależnych - i tym samym o nowych terminach dostaw. Według nowego harmonogramu - pierwsze dwa wagony trafią do Warszawy pod koniec drugiego kwartału - wówczas rozpoczną się procedury homologacyjne. Pierwszy tramwaj zostanie przekazany do odbioru Tramwajom Warszawskim pod koniec trzeciego kwartału. Kolejne tramwaje będą dostarczane od początku 2022r. do końca kwietnia 2023r. Równoczeœnie poinformowano o złożeniu pudeł pierwszych dwóch wagonów i trwających pracach wyposażeniowych. Wskazano również dostawców niektórych podzespołów - aparatura zostanie dostarczona przez Medcom, rejestratory zdarzeń przez ATM, fotele motorniczego przez Damiro.


W połowie kwietnia dwa pierwsze wagony typu 140N były już gotowe do transportu drogą morską do Polski. Pierwszy z wagonów został zaprezentowany z numerem taborowym 4201.


Oba wagony zostały załadowane na statek AAL Bangkok, z koreańskiego portu w Masan wypłynęły 19 kwietnia by 20 czerwca przybyć do portu w Gdyni. 24 czerwca zostały wyładowane (przy okazji pojawiła się informacja że wagon waży ok. 49 ton), a w godzinach wczesnoporannych 27 czerwca pierwszy wagon 140N dotarł do Warszawy.
Wagony zostały umieszczone w zajezdni R-4 Żoliborz, gdzie odbywały się pierwsze jazdy próbne i procedury homologacyjne. W pierwszym tygodniu sierpnia wagony 140N otrzymały œwiadectwo homologacji - co oznacza że rozpoczynęły się procedury odbioru przez Tramwaje Warszawskie.

Wagon 140N został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie 18 września 2021r. podczas Dnia Transportu Publicznego (najpierw wagon 4202 wykonał premierowy kurs z pasażerami, następnie był dostępny do zwiedzania).





Wagon 140N jest pojazdem dwukierunkowym, pięcioczłonowym, całkowicie niskopodłogowym, o długości 32,9 m. Pudło oparte jest na czterech wózkach (człon trzeci jest wiszący, pozostałe - każdy oparty na jednym wózku).
Wózki skrajne są średniopodłogowe, w pełni obrotowe, napędowe, wózki środkowe - są niskopodłogowe, sztywne (nieobrotowe), toczne. Dzięki takiemu rozwiązaniu - wózek napędowy ma bardziej prostą konstrukcję, wagon łagodniej przechodzi przez łuki torowiska (co poprawia komfort pasażerów i motorniczego) a zużycie torowiska na łuku jest mniejsze (z uwagi na obrotowość wózków najbardziej obciążających torowisko - pierwszego "atakującego" oraz ostatniego - wychodzącego z łuku z największą prędkością). Z drugiej strony - sztywny wózek toczny pozwala na maksymalizację szerokości przejścia wewnątrz wagonu.
Kabina motorniczego jest wyposażona podobnie jak w poprzednich typach wagonów niskopodłogowych (choć jest przestronniejsza), nowością są dodatkowe lusterka do obserwacji obszaru bezpośrednio przed czołem wagonu. Dostęp do kabiny motorniczego jest możliwy tak z przedziału pasażerskiego jak i bezpośrednio z zewnštrz, za pomocą dodatkowych drzwi (zlokalizowanych po prawej stronie kabiny - patrząc w kierunku jazdy).

 
 
   
   
 


W wagonie przewidziano 10 zespołów drzwi odskokowo-uchylnych (po 5 na każdą stronę tramwaju), wszystkie zespoły drzwi są podwójne. Drzwi w członach skrajnych są ustawione naprzeciw siebie, natomiast w członie środkowym nietypowo - przesunięte względem siebie, dzięki czemu naprzeciw drzwi zlokalizowano miejsca dla osób stojących.


Wagon mieści 240 pasażerów w tym 31 na miejscach siedzących. Prawie wszystkie miejsca siedzące zlokalizowane są nad wózkami jezdnymi, jedynie 3 miejsca znajdują się w członie środkowym (wiszącym). 12 miejsc siedzących jest dostępne po wejściu na niskie podesty, pozostałe 15 - bezpośrednio z poziomu podłogi. W każdym członie skrajnym pomiędzy drzwiami wejściowymi (po stronie lewej - patrząc w kierunku jazdy) znalazła się przestrzeń dla osób niepełnosprawnych lub wózków dziecięcych - oznaczona nie tylko piktogramami ale i odmniennym kolorem podłogi. Po przeciwnej stronie (prawej - patrząc w kierunku jazdy) zlokalizowano automat biletowy i przestrzeń dla osób stojących. W członach skrajnych zastosowano po raz pierwszy w Warszawie układ siedzeń 2+2 - w tym miejscu przejście jest wąskie.
Wagony posiadają 4 elektroniczne tablice informacji liniowej (po jednej w członach A, B, D i E) oraz 4 monitory informacyjne (dwa dwustronne pod sufitem w członach skrajnych oraz dwa jednostronne na œcianach kabin motorniczego).
Numery taborowe sš opisane za pomocš nowej czcionki, narzuconej przez ZTM.

     
 
 
   
     


W dniu 14 grudnia 2021r. wagon 140N o nr tab. 4201 zadebiutował w ruchu liniowym. Tego dnia o godz. 11 na pętli Młociny odbyło się oficjalna uroczystość wprowadzenia do ruchu - w wydarzeniu wziął udział prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski. Następnie wagon przejechał na pętlę Służewiec, skąd o godz 13.57 odjechał na brygadzie 5/17.
Kolejny wagon o nr tab. 4202 zadebiutował liniowo 20 grudnia, również na linii 17. Od lutego oba wagony przestały pojawiać się na kursach liniowych - powodem było intensywne szkolenie motorniczych i pracowników zaplecza (pierwsze dwa wagony posiadają bowiem dodatkowe stanowisko dla instruktora). 14 lutego zadebiutowały kolejne dwa wagony (nr tab. 4204 i 4205), tym razem na linii 2.
W dniu 16 marca 2022r. wagony 4201 i 4202 zostały wpisane na stan (przypisane do zajezdni R-4 Żoliborz). Kolejne wagony trafiały do zajezdni R-3 Mokotów (w tym przeniesiony 4202) oraz R-4 Żoliborz.

 
   
   
 






DANE TECHNICZNE1)
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi2)
  32900 mm 2480 mm   ok. 49 t 5+5
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi3) % niskiej podłogi
  240 31 209 350 mm 100%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
falownikowy (IGBT) prądu przemiennego TMR 35-18-4 8 8 x 60 kW  
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
    napędowe MA 2 1800 mm
toczne T 2 1800 mm

1) dane pochodzą z materiałów udostępnionych przez Tramwaje Warszawskie sp. z o.o., liczba pasażerów wg normy 5 os/m2.
2) dostępnych dla pasażerów
3) w przedziale pasażerskim

04.05.2023 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101