|
TRAMWAJE WARSZAWSKIE |
STRONA PRYWATNA |
W związku z kolejnym budżetem UE na lata 2014-2020, zapewniającym dofinansowanie do inwestycji w transport zbiorowy w aglomeracjach,
w 2015r. podjęto prace nad przetargiem na nowe tramwaje. Jednak pierwszy przetarg, ogłoszony w dniu 3 lutego 2017r. został unieważniony.
W drugim przetargu ogłoszonym w dniu 14 września 2018r. wygrała oferta firmy Hyundai Rotem Company.
W dniu 12 czerwca 2019r. w obecności wiceprezydenta Warszawy Roberta Soszyńskiego i ambasador Korei Południowej Miry Sun,
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Hyundai Rotem Company na dostawy 123 nowych tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o kolejne 90 pojazdów.
W ramach zamówienia przewidziano dostawę trzech typów tramwajów - 140N ("długie" dwukierunkowe, 85 wagonów),
141N ("długie" jednokierunkowe, 18 wagonów) i 142N ("krótkie" jednokierunkowe, 20 wagonów).
 |
W październiku 2019r. TW zapytało mieszkańców stolicy o preferencje dotyczące wyglądu ścian czołowych nowych tramwajów - zaprezentowane zostały trzy wersje (wszystkie odmienne od wizualizacji prezentowanych podczas podpisania umowy).
Ankieta odbyła się w dniach 25-30 października, w listopadzie zaprezentowano jej wyniki. Wygrała wersja trzecia - według specjalistów od marketingu "posiadająca wiele krągłości,
ale też śladem uśmiechu nawiązująca do dalekowschodnich motywów".
Pierwotnie przewidywano że pierwsze dwa wagony typu 140N dotrą do Warszawy w kwietniu 2021r., natomiast (po wprowadzeniu ewentualnych uwag odbiorcy) w okresie sierpień 2021 - listopad 2022 zostaną dostarczone
pozostałe. Pandemia SARS-CoV-2 (potocznie - "koronawirusa") spowodowała jednak opóźnienia w budowie nowych tramwajów.
Na początku lutego 2021r. TW poinformowało o uznaniu roszczeń producenta dotyczących opóźnień z przyczyn od niego niezależnych - i tym samym o nowych terminach dostaw.
Według nowego harmonogramu - pierwsze dwa wagony trafią do Warszawy pod koniec drugiego kwartału - wówczas rozpoczną się procedury homologacyjne. Pierwszy tramwaj zostanie przekazany do odbioru Tramwajom Warszawskim
pod koniec trzeciego kwartału. Kolejne tramwaje będą dostarczane od początku 2022r. do końca kwietnia 2023r.
Równoczenie poinformowano o złożeniu pudeł pierwszych dwóch wagonów i trwających pracach wyposażeniowych.
Wskazano również dostawców niektórych podzespołów - aparatura zostanie dostarczona przez Medcom, rejestratory zdarzeń przez ATM, fotele motorniczego przez Damiro.
W połowie kwietnia dwa pierwsze wagony typu 140N były już gotowe do transportu drogą morską do Polski. Pierwszy z wagonów został zaprezentowany z numerem taborowym 4201.
Oba wagony zostały załadowane na statek AAL Bangkok, z koreańskiego portu w Masan wypłynęły 19 kwietnia by 20 czerwca przybyć do portu w Gdyni.
24 czerwca zostały wyładowane (przy okazji pojawiła się informacja że wagon waży ok. 49 ton), a w godzinach wczesnoporannych 27 czerwca pierwszy wagon 140N dotarł do Warszawy.
Wagony zostały umieszczone w zajezdni R-4 Żoliborz, gdzie odbywały się pierwsze jazdy próbne i procedury homologacyjne. W pierwszym tygodniu sierpnia wagony 140N otrzymały wiadectwo homologacji
- co oznacza że rozpoczynęły się procedury odbioru przez Tramwaje Warszawskie.
Wagon 140N został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie 18 września 2021r. podczas Dnia Transportu Publicznego (najpierw wagon 4202 wykonał premierowy kurs z pasażerami, następnie był dostępny do zwiedzania).
Wagon 140N jest pojazdem dwukierunkowym, pięcioczłonowym, całkowicie niskopodłogowym, o długości 32,9 m. Pudło
oparte jest na czterech wózkach (człon trzeci jest wiszący, pozostałe - każdy oparty na jednym wózku).
Wózki skrajne są średniopodłogowe, w pełni obrotowe, napędowe, wózki środkowe - są niskopodłogowe, sztywne (nieobrotowe), toczne.
Dzięki takiemu rozwiązaniu - wózek napędowy ma bardziej prostą konstrukcję, wagon łagodniej przechodzi przez łuki torowiska (co poprawia komfort pasażerów i motorniczego)
a zużycie torowiska na łuku jest mniejsze (z uwagi na obrotowość wózków najbardziej obciążających torowisko
- pierwszego "atakującego" oraz ostatniego - wychodzącego z łuku z największą prędkością).
Z drugiej strony - sztywny wózek toczny pozwala na maksymalizację szerokości przejścia wewnątrz wagonu.
Kabina motorniczego jest wyposażona podobnie jak w poprzednich typach wagonów niskopodłogowych (choć jest przestronniejsza), nowością są dodatkowe lusterka do obserwacji obszaru bezpośrednio przed czołem wagonu.
Dostęp do kabiny motorniczego jest możliwy tak z przedziału pasażerskiego jak i bezpośrednio z zewnštrz, za pomocą dodatkowych drzwi (zlokalizowanych po prawej stronie kabiny - patrząc w kierunku jazdy).
W wagonie przewidziano 10 zespołów drzwi odskokowo-uchylnych
(po 5 na każdą stronę tramwaju), wszystkie zespoły drzwi są podwójne. Drzwi w członach skrajnych są ustawione naprzeciw siebie,
natomiast w członie środkowym nietypowo - przesunięte względem siebie, dzięki czemu naprzeciw drzwi zlokalizowano miejsca dla osób stojących.
Wagon mieści 240 pasażerów w tym 31 na miejscach siedzących. Prawie wszystkie miejsca siedzące zlokalizowane są nad wózkami jezdnymi,
jedynie 3 miejsca znajdują się w członie środkowym (wiszącym). 12 miejsc siedzących jest dostępne po wejściu na niskie podesty, pozostałe 15 - bezpośrednio z poziomu podłogi.
W każdym członie skrajnym pomiędzy drzwiami wejściowymi (po stronie lewej - patrząc w kierunku jazdy) znalazła się przestrzeń dla osób niepełnosprawnych lub wózków dziecięcych
- oznaczona nie tylko piktogramami ale i odmniennym kolorem podłogi. Po przeciwnej stronie (prawej - patrząc w kierunku jazdy)
zlokalizowano automat biletowy i przestrzeń dla osób stojących.
W członach skrajnych zastosowano po raz pierwszy w Warszawie układ siedzeń 2+2 - w tym miejscu przejście jest wąskie.
Wagony posiadają 4 elektroniczne tablice informacji liniowej (po jednej w członach A, B, D i E) oraz 4 monitory informacyjne (dwa dwustronne pod sufitem w członach skrajnych
oraz dwa jednostronne na cianach kabin motorniczego).
Numery taborowe sš opisane za pomocš nowej czcionki, narzuconej przez ZTM.
W dniu 14 grudnia 2021r. wagon 140N o nr tab. 4201 zadebiutował w ruchu liniowym.
Tego dnia o godz. 11 na pętli Młociny odbyło się oficjalna uroczystość wprowadzenia do ruchu - w wydarzeniu wziął udział prezydent Warszawy,
Rafał Trzaskowski. Następnie wagon przejechał na pętlę Służewiec, skąd o godz 13.57 odjechał na brygadzie 5/17.
Kolejny wagon o nr tab. 4202 zadebiutował liniowo 20 grudnia, również na linii 17.
Od lutego oba wagony przestały pojawiać się na kursach liniowych - powodem było intensywne szkolenie motorniczych i pracowników zaplecza
(pierwsze dwa wagony posiadają bowiem dodatkowe stanowisko dla instruktora).
14 lutego zadebiutowały kolejne dwa wagony (nr tab. 4204 i 4205), tym razem na linii 2.
W dniu 16 marca 2022r. wagony 4201 i 4202 zostały wpisane na stan (przypisane do zajezdni R-4 Żoliborz). Kolejne wagony trafiały do zajezdni
R-3 Mokotów (w tym przeniesiony 4202) oraz R-4 Żoliborz.
DANE TECHNICZNE1) |
dane ogólne: | długość | szerokość | wysokość | masa | liczba drzwi2) |
| 32900 mm | 2480 mm | | ok. 49 t | 5+5 |
dane ogólne: | miejsc ogółem | miejsc siedzących | miejsc stojących | wys. podłogi3) | % niskiej podłogi |
| 240 | 31 | 209 | 350 mm | 100% |
układ rozruchu | rodzaj silników | typ silników | liczba silników | moc godzinowa | prędkość maksymalna |
falownikowy (IGBT) | prądu przemiennego | TMR 35-18-4 | 8 | 8 x 60 kW | |
podwozie (wózki): | rozstaw wózków | rodzaj | typ | liczba | rozstaw osi w wózku |
| | napędowe | MA | 2 | 1800 mm |
toczne | T | 2 | 1800 mm |
1) | dane pochodzą z materiałów udostępnionych przez Tramwaje Warszawskie sp. z o.o., liczba pasażerów wg normy 5 os/m2. |
2) | dostępnych dla pasażerów |
3) | w przedziale pasażerskim |