TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


WAGONY TYPU 116Na


W 1998r. Konstal wyprodukował dla Warszawy 2 wagony typu 116Na. Tramwaje te są konstrukcyjnie identyczne jak 116N - są to wagony przegubowe, trójczłonowe, o długości 24,05m, o szkielecie pudła wykonanym jest z profili zamkniętych, pokrytym poszyciem z blachy o grubości 2mm. Część niskopodłogowa (wysokość podłogi nad główką szyny 340mm) znajduje się w tylnej części pierwszego członu, całym drugim członie i przedniej części trzeciego członu (na wprost 2 i 3 drzwi) i obejmuje 61% długości wagonu, od części wysokopodłogowej oddzielona jest trzema schodkami. Pudło wyposażone jest w 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych z napędami IFE i funkcją rewersowania. Wagon posiada 3 wózki - skrajne człony oparte są na wózkach napędowych 6NNa, środkowy na wózku tocznym 7NNa.

Od wagonu 116N różni się aparaturą elektryczną i napędem - zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty na tranzystorach IGBT z układem falownikowym (tylko jeden falownik), 4 samoprzewietrzalnymi silnikami asynchronicznymi prądu przemiennego SBM 34/75-4 o mocy 75kW każdy (prod. Elin-EBG) i przetwornicą statyczną. Zamontowano pantograf połówkowy OTK-2 z mechanizmem elektrycznego opuszczania pantografu. Stanowisko motorniczego jest nieznacznie zmienione w porównaniu do 112N, sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak znajduje się w podłodze), dodatkowy pulpit manewrowy zamontowano z tyłu wagonu. We wnętrzu wagonu zastosowano wykładzinę antypoślizgową i siedzenia z miękkimi poduszkami, ściany wyłożono laminatami poliestrowymi, dzięki zwiększonej głębokości dachu zastosowano nowy system oświetlenia wnętrza (kasetony). Zamontowano system informacji pasażerskiej (wyświetlacz wewnętrzny, głośniki) w wagonie 3003 zamontowano wyświetlacze BUSE, w wagonie 3004 wyświetlacz wewnętrzny był zintegrowany z tablicą przystankową (latem 2002r. wymieniony na system BUSE).

       


Wózki napędowe typu 6NNa są umieszczone pod członami skrajnymi wagonu.
Ramę wózka tworzą dwie ostojnice połączone ze sobą również dwoma poprzecznicami. Na obu końcach podłużnic zamontowane są (poprzez elastyczne wkładki klinowe i maźnice z łożyskami) osie zestawów kołowych. Do poprzecznic zamocowane są przekładnie i silniki trakcyjne. Z ramą wózka połączona jest częściowo elastycznie (poprzez sprężyny stalowo-gumowe i amortyzatory hydrauliczne) belka bujakowa, która z kolei połączona jest z pudłem wagonu poprzez czop skrętu (element pudła wagonu) osadzony elastycznie w znajdującym się w belce bujakowej gnieździe czopa.
Celem zmniejszenia przenoszenia drgań na pudło wagonu i poprawy komfortu pasażerów wózek 6NNa posiada dwa stopnie odsprężynowania. Pierwszy stopień odsprężynowania stanowią 4 pary elastycznych wkładek klinowych (zamocowanych pomiędzy podłużnicami wózka a maźnicami z łożyskami osi zestawów kołowych), amortyzujące ruchy zestawów kołowych względem ramy wózka. Drugi stopień stanowią 2 sprężyny metalowo-gumowe (po 1 na każdą stronę wózka) oraz 2 dodatkowe amortyzatory hydrauliczne (po jednym na każdą stronę wózka) - dzięki temu wytłumiane są drgania pomiędzy ramą wózka i pudłem wagonu. Wózki 6NNa wyposażone są w koła SAB, fabrycznie posiadały układ smarowania obrzeży kół (REBS).

   
 
   


Wózek toczny typu 7NNa jest umieszczony pod członem środkowym.
Ramę wózka tworzą dwie ostojnice połączone ze sobą również dwoma poprzecznicami. Na obu końcach podłużnic zamontowane są (poprzez elastyczne wkładki klinowe i maźnice z łożyskami) osie zestawów kołowych. wózek połączony jest z pudłem wagonu nieobrotowo - brak w tym przypadku czopa skrętu, natomiast siły pociągowe i hamowania przenoszonne są z wózka na nadwozie za pomocą prowadników.
Pierwszy stopień odsprężynowania stanowią 4 pary elastycznych wkładek klinowych (zamocowanych pomiędzy podłużnicami wózka a maźnicami z łożyskami osi zestawów kołowych), amortyzujące ruchy zestawów kołowych względem ramy wózka. Drugi stopień odsprężynowania stanowią 4 sprężyny stalowe oraz 6 dodatkowych amortyzatorów hydraulicznych. Dwa z nich mocowane są do poprzecznic, ich celem jest redukcja drgań poprzecznych (powstających podczas pokonywania zakrętu), pozostałe 4 mocowane są końcach podłużnic (za maźnicami), dzięki temu wytłumiane są drgania pionowe pomiędzy ramą wózka i pudłem wagonu. Wózki 7NNa wyposażone są w koła SAB, natomiast nie posiadają układu smarowania obrzeży kół.

   
   
 





Wagon 3003 został wpisany na stan 25 marca 1998r., wagon 3004 wpisano w dniu 27 kwietnia 1998r., oba wagony przydzielono do zajezdni R-2 Praga.

   
 


W 2008r. (po osiągnięciu przebiegu 500 tys. km) oba wagony miały przeprowadzone NG. W zakresie remontu znalazły się: odnowa aparatury i układu elektrycznego oraz odnowa przedziału pasażerskiego (czyszczenie i odmalowywanie skrzyń aparatowych na dachu, przegląd i czyszczenie przekształtników, rezystorów hamowania i styczników, wymiana kabli na dachu, przegląd i odnowa pulpitu motorniczego, wymiana lusterek wstecznych, wymiana reflektorów, wymiana stopni na ryflowane, odnowa elementów wyposażenia przedziału pasażerskiego - szyb, wykładziny podłogowej, laminatów ściennych, poręczy i siedzeń) oraz remont wózków - w tym remontu silników, kół jezdnych, przekładni oraz elementów układu elektrycznego i hamulcowego (podstawowe elementy układu hamulcowego były remontowane u producenta - firmy Knorr), remont przegubów oraz odnowa poszycia. Podczas remontu oba wagony otrzymały piasecznice prod. Knorr.


W 2014r. (po osiągnięciu przebiegu 1 mln km) wagony zostały poddane kolejnemu remontowi - tym razem w zakresie NG II. W ramach remontu (oprócz standardowych prac jak remont wózków jezdnych z wymianą wszystkich amortyzatorów, remont silników trakcyjnych, remont przekładni, odnowa konstrukcji nadwozia i elementow przegubów, wymiana całego okablowania wagonu, remont aparatury) m.in. wymieniono wywietrzniki dachowe, wymieniono oświetlenie kabiny motorniczego i przedziału pasażerskiego, wymieniono wszystkie laminaty ścienne i dachowe, wymieniono tapicerkę siedzeń pasażerskich, wymieniono zadajnik jazdy i nagrzewnicę w kabinie motorniczego, wymieniono przetwornice statyczne. Podczas remontu usunięto z obu wagonów układ smarowania obrzeży kół (nie spełniający swojej roli). Wszystkie remontowane wagony otrzymały malowanie według nowego wzoru, wagon 3003 otrzymał pantografy 70EC.



DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  24050 mm 2350 mm 3360 mm 29,0 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  215 40 175 890/340 mm 61%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników liczba silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy (IGBT) prądu przemiennego SBM 34/75-4 4 4 x 75 kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ liczba rozstaw osi w wózku
  6400/3800/6400 mm napędowe 6NNa 2 1900 mm
toczny 7NNa 1 1900 mm
liczba miejsc - wg normy 0.15m2/pasażera


  MALOWANIE STOSZESNASTEK  


01.01.2020 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101