TRAMWAJE WARSZAWSKIE
STRONA PRYWATNA


WAGONY TYPU 105NT


W 1989r Konstal wyprodukował dla Warszawy 2 wagony typu 105NT. Były to kolejne (po 106N) wagony z aparaturą tyrystorową, tym razem skonstruowaną w AGH (we współpracy z MPK Kraków). Wagony te posiadały pudło czterodrzwiowe z trzema dużymi (środkowe) oraz dwoma małymi (przednia i tylna) klapami wentylacyjnymi w dachu (pudło jak 105Na wersja VI/VII), dodatkowo wyposażono je w przyciski do otwierania drzwi przez pasażera. Wagony napędzane były 4 silnikami LTa-220 o mocy 41,5kW każdy. Zastosowano pulpit typowy dla ówczesnych stopiątek, w tylnej części wagonu zainstalowano dodatkowo pulpit do jazdy manewrowej.

Wagony przyjęto na stan 9 listopada 1989r. i przydzielono do zajezdni R-1 Wola. Początkowo jeździły w składzie 2006+2007, po kilku latach kolejność wagonów odwrócono. Wagony typu 105NT były mniej awaryjne niż 106N stąd nie było konieczności przebudowy na typ 105Na (tym bardziej że konstrukcja pudła praktycznie uniemożliwia umieszczenie w wagonie rozrusznika). Problemem po ponad 10 latach eksploatacji stał się jednak brak części zamiennych do aparatury tyrystorowej (zwłaszcza że dokumentacja techniczna praktycznie nie istniała) - z tego powodu oba wagony zostały w latach 2000-2001 zmodernizowane w ZNT T-3 do typu 105N-MW (obecnie w TW nie ma już oryginalnych wagonów typu 105NT).



DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  13500mm 2400mm 3060mm 17,0 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  125 20 105 910mm -
układ rozruchu rodzaj silników typ silników ilość silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy prądu stałego LTa-220 4 4 x 41,5kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ ilość rozstaw osi w wózku
  6000mm napędowe 2NN (zmodyf.) 2 1900mm
liczba miejsc - wg normy 0.15m2/pasażera


02.11.2013 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101