TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


ZAJEZDNIA "MOKOTÓW" (ul. Puławska)


Zajezdnia (według ówczesnej nomenklatury - remiza) została zbudowana w 1881r. dla obsługi wagonów powstającego wówczas tramwaju konnego belgijskiego. Nowa zajezdnia znajdowała się wtedy poza granicami Warszawy - położona była na terenie wsi Mokotów przy jej głównej ulicy, noszącej wtedy miano Nowoaleksandryjskiej (drogi o znaczeniu strategicznym dla rządu carskiego wiodącej do Puław, wtedy noszących nazwę Nowa Aleksandria). Pod numerem 13 powstały wtedy hala wagonowa oraz budynek administracyjny i warsztaty na tyłach budynku administracyjnego.

W 1908r. w ramach elektryfikacji sieci tramwajowej stolicy, zajezdnia została rozbudowana. Na sąsiadującą ze starą zajezdnią działce pod nr 15 zbudowano nową halę postojową a na dotychczasowej działce - przylegający do nowej hali budynek, na parterze mieszczący sale dla motorniczych i konduktorów, salę szkolną do wykładów, kancelarię i ambulatorium, na piętre dwa mieszkania. Zajezdnia była czołowa, a wszystkie manewry odbywały się na ruchliwej ulicy.
W 1916r. powiększono obszar Warszawy, włączając do stolicy m.in. całą wieś Mokotów (w tym i zajezdnię), a w październiku tegoż roku zmieniono nazwę ulicy na Puławską - od tego czasu zajezdnia mieściła się pod adresem Puławska 13/15. W czasie II wojny światowej zajezdnia została poważnie uszkodzona.
Odbudowę zajezdni rozpoczęto w połowie 1945r. - najszybciej uprzątnięto małą halę. We wrześniu 1945r. rozpoczęto przekuwanie torów w hali na rozstaw 1435mm. Zajezdnię uruchomiono 15 stycznia 1946r. - z odbudowanej zajezdni wyruszyły tramwaje na linie 12 pl. Unii - Służew i 13 pl. Zbawiciela- Wierzbno. W tym czasie funkcjonowała tylko mała hala, posiadająca 4 tory postojowe.
Inny los spotakał pozostałości po dużej hali postojowej - na polecenie Biura Odbudowy Stolicy wyburzono ocalały front hali i zasypano kanały przeglądowe. Po ułożeniu torów 1435mm – teren po dużej hali służył jako odkryte miejsce postojowe (oddane do użytku w 1948r.).
Od końca sierpnia 1955r. następowała stopniowa przeprowadzka do nowej zajezdni Mokotów przy ul. Woronicza (otwartej oficjalnie 10 września 1955r.).

Starą zajezdnię przy ul. Puławskiej likwidowano etapami – najwcześniej wyburzono małą halę, na jej terenie przeprowadzono przesmyk z torowiskiem uruchomionej 20 lipca 1957r. trasy tramwajowej na Wilanów. Po rozbiórce sąsiednich budynków, wokół torowiska zbudowano jezdnie ulicy Goworka. Pozostała część dotychczasowej zajezdni służyła jako zaplecze techniczne, kolejno dla MPA, PLL LOT, BP Orbis, ostatecznie - Państwowego Zakładu Higieny. Obecnie teren po północnej części zajezdni jest zajęty przez jezdnie ulicy Goworka, a na obszarze po południowej cześci zajezdni (adres - Puławska 15) znajduje się budynek Puławska Financial Center, zbudowany w 1996r.


07.09.2020 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101